Ladok på LU

Om Ladok på Lunds universitet

Visa rutor

Utbildningarna i resultatrapportering i Ladok3 är i gång

Utbildning Hittills är det ett tjugotal administratörer som gått utbildningen och i vår inleds försöksverksamheten med resultatrapportering i Ladok3:s gränssnitt.

Resultatrapportering kommer fungera annorlunda i Ladok3 och kommer att innebära ett delvis nytt arbetssätt. Syftet med försöket är både att utvärdera hur Ladok3 fungerar, hur det nya arbetssättet fungerar i praktiken och att göra övergången till det nya systemet lättare.

I Ladok3 kommer det också finnas möjlighet att för lärare att själva rapportera in sina resultat. Tanken är inte att öka lärarnas administrativa arbete utan istället att ersätta rättningsprotokollen av papper, elektroniskt. Därför är det också många universitetslärare som snart kommer att gå en utbildning i det nya gränssnittet.

Intresset för att vara med i försöksverksamheten har varit stort. Just nu är det drygt tio institutioner som deltar i försöket. Eftersom Lunds universitet är en stor organisation där rutiner och arbetssätt skiljer sig åt har det varit viktigt för projektet att ha en mångfald av institutioner både vad gäller storlek, utbildning och fakultet.

De som deltar i försöket är: Ämneslärarutbildningen, Nationalekonomi, Mänskliga rättigheter, Juridiska institutionen, Musikhögskolan, Teaterhögskolan, Matematik, Elektro- och informationsteknik Biomedicinprogrammet, Department of Physical Geography and ecosystem Science, Kemi, Psykologprogrammet, Rättssociologi, Statsvetenskap och delar av Språk- och litteraturcentrum.

2016/01/18

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Vill din institution prova en tidig version av Ladok3?

Är du nyfiken på Ladok3, det kommande nya ladoksystemet, hur det kommer att se ut och fungera?

Just nu söker vi personal som vill prova en tidig version av Ladok3. Systemet kommer att likna Ladok3, men kommer att kommunicera med dagens Ladok. Den tidiga versionen kan användas för att lägga in kurs- och provresultat och resultat på andra moment som exempelvis labbar eller inlämningsuppgifter.

Nu söker vi institutioner eller delar av institutioner som vill prova det nya systemet. Vi söker både administrativ personal och lärare för att arbeta i systemet. Det fungerar bra att använda olika arbetssätt (t.ex. om det är lärare eller administratör som lägger in resultatet) på olika kurser.

Denna tidiga version av Ladok3 kommer att innebära ett delvis nytt arbetssätt, där alla resultat måste attesteras elektroniskt. Detta innebär att alla examinatorer på de kurser som deltar måste vara villiga att attestera elektroniskt.

Detta är en möjlighet för din institution att prova den nya tekniken och att samtidigt prova ett delvis nytt arbetssätt!

Testperioden inleds i februari 2016 och kommer att pågå till och med Ladok3 implementeras. Vi kommer givetvis att erbjuda utbildning och support under hela perioden till alla som deltar. Utbildningen börjar i slutet av november, och det kommer att finnas flera tillfällen för varje delutbildning.

Anmäl er senast 2 november!

Om ni vill veta mer eller anmäla intresse, kontakta Karim Andersson, tel 046-2220938.


Vi har en sida om resultatrapporteringen som berättar mer om hur det fungerar och där finns en FAQ med svar och frågor. Den sidan kommer att byggas ut med utbildningsmaterial och annat framöver.

2015/10/21

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar


Processintervjuer på LU

Före och efter julhelgen (14/15) gjorde processkontoret (biträdda av undertecknad/projektledaren) intervjuer fler ett antal av LU:s institutioner (MED Hälsovetenskap, J Juridik, LTH Matematik, EHL Nationalekonomi, HT SOL).

Intervjuerna var del i arbetet med att undersöka hur vi kan jobba med Ladok i framtiden. De var främst inriktade på de processer som mest uttalat är tänkt att Ladok3 ska stödja ökad självbetjäning jämfört med dagens Ladok, registrering (av studenten själv) och inläggning av resultat/resultatrapportering (en ökad andel lärare som själva gör det), men även andra saker berördes som förväntningar på det kommande Ladok.

Processkontorets har skrivit en rapport/sammanfattning av intervjuerna. Slutsatsen från rapporten:

Inom LU så ser utbildningarna väldigt olika ut avseende söktryck, nivå på studenterna, antal studenter, program kontra kurser mm. Dessa faktorer påverkar kontroll och stöd under hela utbildningen. Grundförutsättningarna för att använda möjligheterna med självrapportering i Ladok 3 är väldigt disparata.

Trenden under senare år har gått mot mer självrapportering för lärande och forskande personal. De förväntas vara inne i många system med olika layout och är ofta sällananvändare i systemen. I många fall har de svårt att hantera uppgifterna i systemen på ett effektivt sätt och följden blir många frustrerade användare.

Tidigare erfarenheter när LU överför uppgifter från administrativ till lärande och forskande personal visar att den förväntade besparingen uteblir. En anledning är administrationens organisering. Om en administratör på en institution blir av med bara vissa procent av sina arbetsuppgifter går det per automatik inte att minska den administrativa bemanningen med samma omfattning. Dessutom finns risk för försämrad kvalité i de uppgifter som lyfts över till en icke administratör. I vissa fall behövs extra kontroller av administratör, vilket ger en total ökad tidsåtgång för institutionen och därtill en kostnadsökning.

Vår uppfattning är att inte tvinga igenom att lärare/forskare/studenter ska självrapportera utan istället erbjuda det som en möjlighet. Med tanke på institutionernas olika grundförutsättningar så bör beslutet ligga hos varje prefekt.

Projektet kommer att fortsätta arbeta med rapporten som underlag. Den har också diskuterats i projektets styrgrupp, och kommer att påverka hur resutlatrapporteringsleveransen kommer att testas (mer om detta i ett senare inlägg).

2015/06/03

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Uppdatering av produktionssättningen av Ladok3

Ladok3-projektet och den nya förvaltningen har meddelat att produktionssättningen av uppföljningsleveransen är försenad. Tidigare var det planerat att denna skulle gå i drift (för LU:s del) i v40 (slutet av september) 2015. Nu kommer det istället att bli med start i februari 2016. Exakt tid kommer att meddelas senare.

Tidplanen för resultatrapporteringsleveransen (dvs det nya gränssnittet mot Ladok2:s databas vad gäller rapportering) kommer som tidigare enligt plan att installeras på LU i mitten av november 2015 (v46). Den planen ligger oförändrad. Troligtvis blir det sedan efter nyår 15/16 som LU kommer att börja använda denna funktionaliteten, på ett antal medverkande institutioner. Mer info om detta kommer.

Läs mer om ändringen i produktionssättningen i Ladokbrevet #2 2015

2015/02/23

Inlägget postades i

Införandet i verksamheten

Kommentarer

2 Kommentarer Lämna en kommentar

Deltagare sökes till workshop om studenthantering i Ladok3

Ladok3-projektet letar efter deltagare till en användarworkshop om studenthantering (se nedan för mer specificering) 19 februari i Stockholm.

Skicka in nomineringar skickas till mig, senast 18/12 kl 12:00. Jag skickar sedan nomineringarna till Ladok3-projektet och det är de som väljer ut vem som får åka. I nomineringen ska det finnas en kort presentation av dina arbetsuppgifter och/eller erfarenheter som är relevanta för workshoppen.


Användarworkshop för studenthantering i Ladok3

Domänen studiedeltagande innehåller administration av den enskilde studentens studier.

Detta omfattar exempelvis att:

  • Registrera på kurstillfälle
  • Administrera studieval inom utbildning, t. ex. inom program
  • Skapa individuella åtaganden (för exempelvis utbildning på forskarnivå)
  • Avvikelser så som avbrott, uppehåll, tillfällesbyte
  • Planera studieväg för studenten
  • Etc.

Ramar och övergripande prioritering har satts tidigare, bland annat i samråd med de grupper som deltagit i målseminarium för studieplan 11 december 2013 samt utbildning på forskarnivå 8 oktober 2014. Nu vill vi istället träffa blivande slutanvändare av nämnda funktionalitet, för att utifrån en framtagen prototyp av användargränssnittet verifiera att utformningen är ändamålsenlig för den verksamhet som ska stödjas. Vi vill hitta en grupp där deltagarna representerar olika typer av lärosäten, användare och utbildningsformer. Vi önskar deltagare som idag arbetar med studievägledning, kurs- och programadministration. Särskilt angeläget är att få representation från administratörer av både grund/avancerad nivå samt utbildning på forskarnivå.

Workshopen är inplanerade kl 10-16 torsdag 19 februari och kommer att äga rum i Stockholm.

Nominering av deltagare till workshops

För att få en representativ grupp i workshopen vill vi att ni sänder förslag på deltagare. Skicka med en beskrivning av dennes arbetsuppgifter samt erfarenheter av för workshopen relevant arbete.

Vi återkommer senast 12 januari med vilka av de nominerade som bjuds in till workshopen.

Anmälda kandidater ska vara vidtalade och tillgängliga. Gällande ersättning så utgår vi från tidigare principer där lärosätet bidrar med arbetstiden medan projektet ersätter resekostnad.

Informationen finns även på https://confluence.its.umu.se/confluence/pages/viewpage.action?pageId=52625453

2014/12/09

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar



Prenumerera på inlägg med epost

Vill du ha mail varje gång det skrivs ett inlägga på Ladok3 på LU-bloggen?

Sedan tidigare har det gått att prenumerera på inlägg via RSS-teknik, men troligtvis är det lite småtrixigt att få att fungera. Nu finns ett alternativ till detta, och det är att få mail varje gång ett inlägg skrivs på bloggen.

Man anger sin e-postadress i rutan till vänster och trycker på “Subscribe”. Då skickas ett bekräftelsemail till din inkorg, och där finns en länk för bekräftelse. När det är klart får du mail varje gång ett nytt inlägg skrivs.

Naturligtvis går det när som helst att avregistrera sig.

2014/09/25

Inlägget postades i

Information

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Deltagare sökes till målseminarium för administration av forskarutbildning och forskarstudenter

Ladok3-projektet söker personer som vill delta i arbetet med administration av doktorander.

Kandidater skickar sin kandidatur och nomineringstext till mig (karim.andersson@kansli.lth.se) senast torsdagen 4/9.


Från Ladok3:s wiki:

Studieplan kommer att vara en ny och central del av nya Ladok, som ska stödja även administration av studenter på forskarnivå och deras utbildning. Studieplanen ska stödja både den enskilde studenten och lärosätet i hanteringen av kommande, pågående och avslutade studier, oavsett utbildningsform.

I arbetet har vi nu nått ett läge där vi vill säkerställa att funktionaliteten vi tar fram på ett ändamålsenligt sätt stödjer även studenter på forskarnivå. Vi önskar också inhämta information om på vilket sätt nya Ladok bör fungera för att på ett bra sätt stödja hantering av studiefinansieringsplaner.

Utöver de projektdeltagare som är engagerade vill vi bjuda in några deltagare från lärosäten. För detta söker vi personer med erfarenhet av administration och hantering av utbildning och studenter på forskarnivå. För att kunna forma en ändamålsenlig arbetsgrupp med spridning vad gäller behov och krav hos lärosätena vill vi att ni sänder förslag på deltagare med en motivering som beskriver vad just denna kandidat bidrar med i arbetsgruppen.

Seminariet är inplanerat den 8 oktober och kommer att äga rum i Stockholm.

Deltagandet innebär att utöver det inledande seminariet att också vara behjälplig med att besvara frågor under kravarbetets gång. Vid behov av mindre utredningar kan även detta läggas ut på referenspersoner, i mån av tid.

Anmälda kandidater ska vara vidtalade och tillgängliga. Gällande ersättning så utgår vi från tidigare principer där lärosätet bidrar med arbetstiden medan projektet ersätter resekostnad.

Besked om vilka av de nominerade som bjuds in till seminariet skickas ut senast den 12 september.

2014/08/21

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg