Här har vi samlat vanliga frågor om Ladok. För att söka ut svaret på din fråga tryck på Ctrl +f (för PC) eller (kringla)+ f (Mac). Skriv sedan in ditt sökord för att söka ut det.
Allmänna frågor
Vilka webbläsare fungerar för Ladok?
Systemet är testas i Google Chrome, Firefox och Microsoft Edge. Får du problem i annan webbläsare rekommenderas att du provar någon av dessa tre.
Varför har jag ingen behörighet i Ladok?
För att få behörighet måste du först ansöka om behörighet via Lucat och denna måste sedan godkännas av prefekt eller motsvarande. För att kontrollera vilka behörigheter du har: Logga in på din lucat-sida, välj “Mina behörigheter” och sedan “Ansökta” så ser du vilka behörigheter du har.
Hur ofta uppdateras folkbokföringsuppgifterna för studenter och doktorander?
Uppdatering av folkbokföringsuppgifter från Skatteverket sker en gång per vecka.
Hur gör jag för att skapa adress-, telefon- och epostlistor?
Gå till Lathund – Adresslista:Telefon:E-postlista
Hur skapar jag intyg?
Gå till Lathund – Intygshantering
Hur signerar jag intyg?
Studenterna kan själva ta ut olika intyg via studentgränssnittet för Ladok, https://www.student.ladok.se/. Detta är att rekommendera då dessa intyg innehåller en verifieringskod som säkrar att intyget är äkta.
Om ni trots allt behöver ta ut ett intyg åt en student så bör ni följa dessa steg:
1. Vid hämtning av intyg kan du fylla i namnförtydligande i fritextfältet, vilket hamnar längst ner i intyget. Behövs mer utrymme för att skriva under ditt namn så kan du fylla fritextrutan med mellanslag.
2. Skriv ut och signera samt stämpla intyget.
3. Lämna över eller scanna och skicka intyget till studenten.
Avbrott återbud och Uppflyttning
Hur hanteras återbud från student?
Gå till Lathund – Återbud och tidigt avbrott
Hur ser avbrottsregeln ut? Är det tre veckor från första dagen i en kurs?
Regeln för att bestämma om avbrottet är tidigt eller inte utgår från kurstillfällets studieperiods startdag och går 21 dagar framåt. Avbrott därefter blir ”Vanligt” avbrott. En student har inte möjlighet att datera sitt avbrott utan det blir avbrott när studenten aktiverar funktionen.
Ett avbrott som lagts in som tidigt avbrott kan inte tas bort eftersom registreringen i detta fall inte finns kvar. I stället lägger man till samma kurstillfälle igen och registrerar studenten.
Hur gör jag för att hindra en student att flyttas upp inför nästa termin?
Svar: Gå till Lathund – Spärr
Resultatrapportering
Varför kan jag inte avisera till examinator?
Det troligaste är att du inte har kopplat attestanten till kursen eller kurstillfället. Men för att du ska kunna koppla till examinator måste denna också ha behörighet i systemet. Behörigheten söks via Lucat och godkänns av prefekt eller liknande.
Hur kopplar jag resultatrapportör och attestant till kurs eller kurstillfälle?
Gå till Lathund – Koppla medarbetare
Hur gör jag för att hantera aktivitetstillfällen (tentatillfällen)?
Gå till Lathund – Aktivitetstillfällen
Hur fungerar grupphantering?
Gå till Lathund – Grupphantering
Hur rapporterar jag resultat?
Gå till Lathund – Rapportera resultat
Hur gör jag som examinator för att attestera resultat?
Gå till Lathund – Attestera resultat
Hur gör jag som examinator (attestant) för att ta bort ett attesterat resultat?
Gå till Lathund –Ta bort resultat – Attestant
Hur gör jag som resultatrapportör för att förbereda för borttagning av ett resultat?
Gå till Lathund – Förbered borttagning av resultat
Hur fungerar tillgodoräknande?
Gå till Lathund – Tillgodoräknande
Registrering och omregistrering
Hur gör jag för att kursregistrera studenter?
Gå till Lathund – Kursregistrering
Hur gör jag för att omregistrera studenter på kurs?
Gå till Lathund – Omregistrera student på kurs