Ladok på LU

Om Ladok på Lunds universitet

Visa rutor

Studenter sökes till workshop om studentgränssnittet i Ladok3

Ladok3projektet söker studenter som vill delta i en workshop om studentgränssnittet i Ladok3.

Skicka nomineringar (inkl kandidaturtext) till mig (karim.andersson@kansli.lth.se) senast torsdagen 4/9 så skickar jag in dem till Ladok3-projektet.


Från Ladok3:s wiki:

Nominering av deltagare till användarworkshop för studentgränssnittet i Ladok3

Studentgränssnittet i Ladok3 möjliggör för studenten att själva hitta information om sina studier samt använda självservicetjänster. Tjänsterna kommer att omfatta exempelvis att:

  • Ta del av sina registreringar och resultat i en studieöversikt
  • Registrera sig på kurs/program
  • Anmäla till examination
  • Ta ut studieintyg
  • Ansöka om studieuppehåll, tillgodoräknande, examen etc

Vi har nu inlett utvecklingsarbetet för studentgränssnittet och för att kunna utforma funktionaliteten ändamålsenligt för användarna vill vi genomföra en workshop med en grupp studenter. Vi vill att gruppen är representativ för olika typer av lärosäten och utbildningar och hoppas därför kunna hitta studenter på såväl grund, avancerad och forskarnivå samt även från andra utbildningsformer såsom uppdragsutbildning, förutbildning och yrkeshögskoleutbildning. För att kunna forma en ändamålsenlig grupp vill vi att ni sänder förslag på deltagare med en motivering som beskriver vad just denna kandidat bidrar med i arbetsgruppen. Inkludera information om typ av studier (program/fristående kurs), erfaren student eller ny, ålder etc.

Workshopen är inplanerad den 8 oktober och kommer att äga rum i Stockholm.

Deltagandet innebär att utöver denna workshop också vara behjälplig med användartester under utvecklingsarbetets gång, samt eventuellt delta vid ytterligare någon workshop av samma karaktär.

Anmälda kandidater ska vara vidtalade och tillgängliga. Projektet arvoderar studenterna med 800 kr per dag. Studerande som deltar inom ramarna för forskarutbildning anses dock göra detta inom ramarna för sin anställning vid aktuellt lärosäte, varför inget arvode utgår till dessa. Projektet ersätter resekostnader för alla deltagare.

Besked om vilka av de nominerade som bjuds in till seminariet skickas ut senast den 12 september.


Läs även resultat från tidigare workshoppar om studentgränssnittet (den gången främst för anställda på lärosätena även om 1-2 studenter var med då också), se Resultat från workshop om studentgränssnittet, den 27 maj 2014 (scrolla till det datumet)

2014/08/21

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Testresurser sökes till Ladok3

Testresurser
Ladok3 (eller egentligen den nya förvaltningsorganisationen) söker personer som ska arbeta med testning av Ladok3, inför kommande releaser.

De söker 4 personer med erfarenhet från Uppföljning/Årsredovisning samt 6 personer med erfarenhet från Resultatrapportering i Ladok. Svar ska lämnas senast 2014-08-29.

Läs mer här

Acceptanstestledare
Dessutom söker de efter en acceptanstestledare, läs mer om detta [del 1] [del 2]. Svar senast 2014-08-17.

Mer om båda dessa utlysta roller finns på https://www.ladok.se/index.php?id=1591

2014/06/23

Inlägget postades i

Förnyad förvaltning

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Resultatrapportering i Ladok3:s gränssnitt mot dagens Ladok

I samband med den ändrade produktionssättningsplanen kommer Ladok3-projektet också att leverera delar av Ladok3:s användargränssnitt tidigare än resten av Ladok3-systemet (lila pilar i bilden på prodsättningsinlägget).

Denna del är resultatrapporteringsfunktioner, som då kommer att få det nya/kommande gränssnittet, men arbeta mot befintliga Ladok-databas (Ladok2). Produktionssättning för detta är i slutet av 2015 eller början av 2016.

Det nya gränssnittet är valfritt för lärosätena att använda, och man kan välja att använda det på vissa institutioner och/eller fakulteter. Ladok Nouveau går att använda som vanligt för resultatrapportering fram till 2017 (steg 3), och utdata om resultat kommer också att hanteras i Nouveau tills steg 3. Tekniskt går det att blanda Ladok3 och Nouveau även inom institutioner/avdelningar, och den enda egentliga begränsningen är att man inte kan använda de olika gränssnitten på samma kurs. Det nya gränssnittet går att använda både som lärare eller kursadministratör, allt beroende på hur LU väljer att sätta upp behörigheter.

Hur LU kommer att använda det nya gränssnittet är inte klart, och jag återkommer när det finns mer info. Klart är att om LU kommer att använda denna möjligheten, så kommer delar av utbildningen inför Ladok3 att tidigareläggas.

PM om resultatrapportering med Ladok3:s gränssnitt

För dig som jobbar med integrationer:
I och med att det nya gränssnittet arbetar mot dagens Ladok-databas, kommer inga integrationer att behöva byggas om pga detta.

2014/06/01

Inlägget postades i

Införandet i verksamheten

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Ny produktionssättningsplan

Ladok3- och förnyad förvaltnings-projekten har reviderat införandet av Ladok3.

Enligt den nya planen kommer det som tidigare var införandesteg 1 och 2 (årsredovisning resp uppföljning) att driftsättas samtidigt (förutom de lärosäten som är piloter, vilket LU inte är). Detta kommer att ske under hösten 2015 (brun stor pil i bilden nedan). Steg 1+2 är bara utdata och all indata hanteras av Ladok2 även efter denna driftsättning. Data kommer att nollställas och läsas in i Ladok3 varje vecka, dvs datat kommer att vara upp till en vecka gammalt. Tidigare var det tänkt att det skulle ske en löpande synkronisering efter steg 2.

Steg 3 som innefattar resten/allt, dvs det är här lärosätena byter till Ladok3 i egentlig mening kommer att ske under våren 2017 (den andra stora gröna pilen i bilden). Det är även till denna tidpunkt som samtliga integrationer ska anpassas.

Dessutom tillkommer en ny leverans, resultatrapportering i Ladok3:s gränssnitt, men mot Ladok2:s databas (lila pilar). Mer om detta i ett separat blogginlägg.

Produktionssättningsplan 2014-05-14
Produktionssättningsplan 2014-05-14. Klicka för större bild. De små nedåtriktade pilarna överst i bilden visar på när Ladok3-projektet överlämnar färdiga versionen av det som sedan ska produktionssättas.

Läs mer i PM om reviderad produktionssättningsplan.

2014/05/27

Kommentarer

1 Kommentar Lämna en kommentar





Lokalt förseminarium om tillgodoräknande i Ladok3

Som meddelats blev Lena Nielsen, programplanerare på LTH:s kansli/Utbildningsservice, uttagen att medverka i målseminariet om tillgodoräknande.

För att ge input till Lena till det nationella seminariet, för att diskutera tillgodon i Ladok3 (koppling till ‘senare del’-antagning, utbytesstudier, examen och “studieplan”) och visa upp det som finns utvecklat i MIT-miljön (den tidiga testversionen av Ladok3) bjuds alla intresserade in till ett lokalt förseminarium.

Seminariet hålls onsdagen 26 mars kl 15:00-16:30 i rum E:snick (E-huset LTH, ingång 3C; den närmast M-huset/längst söderut). Ingen föranmälan behövs (kaffe/te serveras, men inget tilltugg).

Välkommen!

2014/03/20

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Mer jobb i Ladok3-projektet

Ladok3-projektet söker mer personal. Som vanligt innebär tjänsterna att man jobbar deltid för Ladok3/konsortiet under en viss period.

  • Verksamhetstestare med erfarenhet av utbildingsadministration 50%
  • Domänexpert inom huvudsakligen examen 50%
  • Verksamhetskunnig kravfunktion (synkning Ladok2->Ladok3) 40%

Läs mer på: https://www.ladok.se/index.php?id=jobba
(Sidan uppdateras löpande, så om du läser detta inlägg om ett tag finns kanske inte dessa tjänster kvar.)

2014/03/20

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg