Snart rapporteras de första betygen in i Ladok3:s gränssnitt

I dag har administratörer och lärare som är med i försöksverksamheten fått klartecken om att de kan börja rapportera in kommande resultat i Ladok3s gränssnitt.

Försöksverksamheten innefattar drygt tio institutioner och hittills är det  tjugonio administratörer och femtio lärare som gått utbildning för att kunna delta.  Bredden på utbildningarna är stor och utmaningarna ser i vissa fall olika ut för de olika verksamheterna.

Tidigare har det funnits en tekniska svårigheter kring återautentisering, det vill säga att examinator ska ange sitt lösenord på nytt, men dessa problem är nu lösta.

Under gårdagen kontrollerades att resultatrapporteringen och  återautentisering fungerade i skarpt läge. Det lokala projektet och Ladokavdelningen fick hjälp av matematik för att lägga in de fösta resultaten.

Det lokala projektet kommer att följa upp försöksverksamheten under hela perioden och vi planerar för återträffar under senvåren.

2016/03/22

Införandet i verksamheten