Goda nyheter om återautentisering

Den 21 mars sätter försöksverksamheten med resultatrapportering i Ladok3 igång, om allt löper enligt planerna. Tidigare har det funnits en del frågetecken kring återautentisering, men dessa problem verkar nu vara lösta.

Återautentisering i Ladok3 innebär att den som lägger in resultat definitivt (examinatorn), måste ange sitt lösenord en gång till vid själva godkännandeögonblicket. I det nya systemet kommer papperslistor ersättas av digitala dokument och istället för att signera en papperslista kommer examinator med några enkla knapptryck lägga in resultaten definitivt i Ladok. Därför har Ladokförvaltningen beslutat att det behövs ytterligare en säkerhetskontroll, återautentisering, så att man kan säkerställa att det verkligen är examinator som godkänner resultaten.

Den tekniska lösning för att få återautentisering att fungera har varit svår att förena med det system som finns för autentisering inom Lunds universitet (Shibboleth version 2). Nu har tester körts på Shibboleth version 3 och det finns inga problem i nuläget, allt fungerar som det ska. De sista testerna och omställning till den nya versionen körs under helgen 19-20 mars. Det som då testas är hur de förändringar som gjorts för att återautentisering ska fungera påverkar andra system inom Lunds universitet.

Vi kommer att förbereda behörigheter till alla som deltar i försöksverksamheten och som genomfört någon av utbildningarna och aktivera dem 21 mars.

2016/03/07