Förändrad inloggning på LU (CAS)

LU har bytt version av inloggningssytemet CAS. Någon gång under torsdagen 25 november kommer den gamla versionen helt att stängas. Detta påverkar bl.a. inloggning till Ladok, och gäller samtliga användare som ännu loggar in via idpv3.lu.se. Har du redan bytt till idpv4 berörs du inte.

Om man försöker logga in efter nerstängningen av idpv3 kommer man att mötas av ett inte helt tydligt felmeddelande. Det är därför bättre att byta före torsdag 25/11. Men även om man missar går det att fixa senare.

Här är en guide för bytet.

Här ser man hur det ser ut när man loggar in. I detta fallet har användaren redan bytt till idpv4 (se allra längst upp i bilden, i webbläsarens adressfält).

Om det står idpv3 på motsvarande bild när man loggar in ska man istället backa till Seamless access-sidan.

Tyvärr framgår det inte här vilken version av LU:s inloggningstjänst man använder, men det spelar mindre roll. Om man på bilden ovan ser idpv3 och inte idpv4, så ska man här klicka på Edit. Då kommer man till

Här klickar man på det blåa krysset på raden för LU. Sedan klickar man på Done.

När detta är klart har man inga förvalda lärosäten för att logga in. Då får man göra en sökning på “Lund University” igen. När det är klart kommer webbläsaren åter ihåg ditt val, men då den nya inloggningsadressen (idpv4). Efter det fungera allt som tidigare.

2021/11/17

1. karim

Om den inte kommer ihåg dina val (vilket i sin tur beror på inställningar i din webbläsare), och du måste söka varje gång, så kommer du alltid rätt (dvs till idpv4).

2. karim

Om du inte vet kan du följa guiden ovan på nytt. Det gör absolut inget om man gör det “en gång för mycket”.

3. Gunilla Ek Werner

Tyvärr kommer den inte ihåg mitt val, och jag kan inte se att det står idpv4 efter att jag genomfört dessa steg heller?