Ladok på LU

Om Ladok på Lunds universitet

Visa rutor

Lunds universitet blir mållärosäte för fas2

Nu har Ladok3-projektet utset Lunds universitet till mållärosäte för Fas 2 i utvecklingen av det nya Ladok. Detta innebär att Lunds universitet kommer att få en betydligt mer aktiv roll i utvecklandet av Ladok3.

Ladok3-projektet håller fortfarande på att utvecklas mot Fas 1. Under Fas 1 utvecklas systemet mot Malmö högskola som är mållärosäte för Fas 1. Tanken är att systemet därmed ska bli så bra att det kan användas av medelstora lärosäten, liknande Malmö högskola. Malmö högskola kommer att driftsätt Ladok3 under första kvartalet 2017.

Därefter går projektet in i Fas 2, då det ska utvecklas mot ett mer komplext lärosäte. Nu står det klart att detta blir, Lunds universitet. Tanken är att Lunds universitet med sin komplexitet i studieadministration ska täcka in det utmaningar som finns för Ladok3 och att därmed ska systemet också fungera för de andra stora lärosätena.

Att vara mållärosäte innebär större möjligheter att påverka funktionaliteter inom systemet. Det innebär också ett större engagemang och ett aktivt deltagande. För det lokala införande projektet innebär detta att fler personer måste engageras i arbetet med Ladok3. Vi kommer att återkomma mer mer information längre fram.

2016/10/12

Inlägget postades i

Införandet i verksamheten

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nya institutioner provar på Ladok3:s gränssnitt

Ytterligare 15 institutioner vid Lunds universitet kommer att prova på att rapportera resultat i Ladok3s gränssnitt. Utbildningarna för administratörerna är redan igång och de flesta institutioner har planerat att börja använda det nya gränssnittet under hösten.

2016/10/10

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Vi söker fler piloter till resultatrapportering i Ladok3:s gränssnitt

Under våren har flera institutioner inom Lunds universitet deltagit och nu utvidgar vi denna verksamhet genom att släppa in ytterligare institutioner.

Vi söker institutioner eller delar av institutioner som vill prova en tidig version av Ladok3. Systemet kommer att likna Ladok3, men kommer att kommunicera med dagens Ladok. Den tidiga versionen kan användas för att lägga in kurs- och provresultat men även resultat på andra moment som exempelvis labbar, vilket är en nyhet i Ladok3.

Vi söker både administrativ personal och lärare för att arbeta i systemet. Det fungerar bra att använda olika arbetssätt (t.ex. om det är lärare eller administratör som lägger in resultatet) på olika kurser.

Denna tidiga version av Ladok3 kommer att innebära ett delvis nytt arbetssätt, där alla resultat måste attesteras elektroniskt. Detta innebär att alla examinatorer på de kurser som deltar måste vara villiga att attestera elektroniskt.

Detta är en möjlighet för din institution att prova den nya tekniken och att samtidigt prova ett delvis nytt arbetssätt!

Testperioden kan inledas så snart alla personal fått nödvändig utbildning. Vi kommer givetvis att erbjuda utbildning och support under hela perioden till alla som deltar. Utbildningstillfällen kommer att erbjudas i början av oktober och slutet av november.

Vi kan bara erbjuda ett tiotal organisationer att vara med. Om vi måste göra ett urval, kommer förtur ges till de institutioner som anmälde intresse förra gången, men inte blev utvalda, samt de institutioner där lärare kan tänka sig att vara mer aktiva i försöksverksamheten genom att själva rapportera in resultat i Ladok3.

Anmäl er senast 26 september!

Om ni vill veta mer eller anmäla intresse, kontakta Karim Andersson, tel. 046-2220938. Mer information finns också här på bloggen (menyn Resultatrapportering)

Utbildningsdatum för administratörer i datorsal

  • 4 oktober 9-12
  • 6 oktober 13-16
  • 21 noveber 9-12
  • 24 november 9-12

Utbildning för lärare som rapporterar resultat bestäms på individuell basis.

Utbildning för examinatorer/attestanter sker genom självstudier på webben.

2016/09/16

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

2 Kommentarer Lämna en kommentar

Nu har det första lärosätet gått över till Ladok3

Det är Kungliga konsthögskolan som är först ut med att helt gå över till Ladok3 och därmed stängt sitt tidigare studieadministrativa system Konstdok, som dock kommer att finnas kvar parallellt under en tid för att titta i.

Under tiden fortsätter utvecklingen av Ladok3 och närmst på tur att gå över är Kungliga musikhögskolan som beräknas gå över till Ladok3 i november. Det första större lärosäte som kommer att gå över till Ladok3 är Malmö högskola som beräknas att helt över till Ladok3 under första kvartalet 2017.

Läs mer här

2016/09/05

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Välkommen till nya informationsmöten om Ladok3!

Besökte vi inte din fakultet eller hade du inte möjlighet att komma på informationsmötena om Ladok3 under våren? Nu finns det nya möjligheter! 

Under hösten kommer vi att besöka Samhällsvetenskapliga fakulteten, Juridiska fakulteten, samt universitetets verksamheter i Malmö för att berätta om Ladok3.

Vi kommer att berätta om  försöksverksamheten med resultatrapportering i Ladok3s gränssnitt och de administratörer som deltagit från respektive fakultet kommer att berätta om sina erfarenheter. Det kommer att finnas goda möjligheter att ställa frågor och från projektets sida kommer vi att berätta om nyheter och visa nya funktioner.

Du kommer till anmälan genom att trycka på länken till respektive möte och som vanligt är det fritt fram att anmäla sig till det tillfälle som passar bäst.

Välkommen!

EHL3

Nathalie Stenbeck administratör på EHL berättade om sina erfarenheter av Ladok3  den 30 maj

2016/09/01

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Kolla in senaste versionen av Ladok3

Vill du veta mer om vad som i dagsläget finns utvecklat inom Ladok3? Är du nyfiken på hur gränssnittet ser ut både för administratörer och för studenter?
I så fall kan du kicka in på Demonstrationen av version C, som finns på Adobe Connect.
Här kan du bland annat se: Hur modul (prov) skapas i en kurs. Hur studieplan skapas för en student. Hur studenter registrerar sig på kurstillfället, med mera.

2016/07/01

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Stort intresse för informationsträffar om Ladok3

I maj och juni har Ladok3-projektet besökt olika fakulteter vid Lunds universitet. Tillsammans med de administratörer som deltagit i försöksverksamheten med resultatrapportering i Ladok3:s gränssnitt har vi berättat om vad som händer i Ladok3 projektet. Vi har upplevt ett stort intresse från både studieadministratörer, studierektorer och studievägledare.

Till hösten fortsätter vi och kommer då att besöka, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Juridiska fakulteten, samt våra verksamheter i Malmö.

Infomöte på HTPå Humanistiska och Teologiska fakulteterna informerade de båda administratörerna Jessica Carlsson och Cecilia Johansson om sina upplevelser av att använda sig av Ladok3:s gränssnitt för att rapportera resultat 

2016/06/21

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Försöksverksamhet med resultatrapportering i Ladok3s gränssnitt utvärderas

Hur har det gått för de institutioner som rapporterat in resultat i Ladok3s gränssnitt? Har arbetsrutiner förändrats? Hur har det gått när lärare rapportera in i Ladok?

Detta är några av de frågor som det lokala projektet vill få svar på  genom att bjuda in deltagarna i försöksverksamheten till utvärderingsträffar. Tanken med träffarna är att utvärdera hur det nya gränssnittet fungerat och vilka utmaningar och möjligheter som finns.

utvärdering

 

Bakgrund

Under våren har tretton olika organisationer  inom Lunds universitet deltagit i en försöksverksamhet, där resultatrapportering i Ladok3s nya gränssnitt har testats. Sedan i mars har de institutioner som deltagit i försöket kunnat använda en tidig och begränsad version av Ladok3 för att rapportera in resultat.

Stor variation

För att skapa en så stor mångfald som möjligt är det olika typer av utbildningar som deltar i projektet: utbildningar med få studenter, utbildningar med många studenter, utbildningar som använder terminsregistrering, utbildningar som använder anonyma tentor, utbildningar med många examinatorer på samma kurs, utbildningar med en examinator på hela kursen.

De som deltar i försöket är: Ämneslärarutbildningen, Nationalekonomiska institutionen, Mänskliga rättigheter, Juridiska institutionen, Musikhögskolan, Teaterhögskolan, Matematikcentrum, Elektro- och informationsteknik Biomedicinprogrammet, Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap, Kemiska institutionen, Psykologprogrammet, Statsvetenskapliga institutionen och delar av Språk- och litteraturcentrum.

2016/06/07

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Välkommen till informationsträffar om Ladok3!

Vill du veta vad som är på gång inom Ladok3-projektet? Vill du veta mer om hur bytet av system kan påverka din arbetssituation?

Under våren har det pågått en försöksverksamhet med resultatrapportering i Ladok3:s nya gränssnitt. På samtliga fakulteter har det funnits institutioner som provat det nya systemet. Under våren och hösten kommer vi att besöka samtliga fakulteter för att berätta om hur det gått med resultatrapportering på de olika fakulteterna. Vid dessa informationsmöten kommer också de administratörer som deltagit i försöksverksamheten delta.

Vi kommer också berätta om vad som är på gång inom Ladok3-projektet och visa delar som håller på att utvecklas. Det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor.

Det är fritt fram att anmäla sig till det tillfälle som passar bäst.

  • Medicinska fakulteten 30 maj 10-12. Anmälan 
  • Ekonomihögskolan 31 maj 10-12. Anmälan
  • Humanistiska och teologiska fakulteten 14 juni 10-12. Lokal: L201 (lingvisten vån 2 SOL)  Anmälan
  • Lunds tekniska högskola 16 juni 8:30-10.Lokal: Kårhuset Hollywood Anmälan
  • Campus Helsingborg 17 juni 10-12. Lokal: Campus Helsingborg. Kronborg Anmälan
  • Naturvetenskapliga fakulteten 20 juni 10-12. Lokal: LTH Kårhuset Hollywood Anmälan
  • Samhällsvetenskapliga fakulteten 23 september 10:15-12
  • Malmö 27 september 10-12
  • Juridiska fakulteten 29 september 10-12

Välkommen!

 

2016/05/17

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Hur har de första veckorna med resultatrapportering i det nya gränssnittet varit?

JC4Vi frågar: Jessica Carlsson, utbildningsadministratör på avdelningen för mänskliga rättigheter vid historiska institutionen

 Hur har det gått?

”­­Jättebra! Systemet är väldigt lätt att förstå och arbeta i. Jag trodde att jag skulle behöva öva innan jag rapporterade in de första betygen, eftersom det var flera månader sedan jag gick utbildningen. Men det var inga problem. Jag behövde inte ens titta i mina papper. Det var bara att sätta sig ner och börja jobba. Jag blir så glad när saker bara fungerar med en gång!”

Vad är den största förändringen?

”­­Att lärare lägger in resultaten direkt i Ladok, istället för att ge mig en lista. Eftersom vårar lärare ofta är ute och reser är det en klar förbättring för oss. Vi inte längre beroende av plats. Det spelar ingen roll om våra lärare är i Lund, Stockholm eller Dubai. Det här är, helt klart, en vinst för våra studenter som får sina resultat snabbare.”­­

Finns det något som inte gått så bra?

”­­Nej, det har bara flutit på. Men vi har ju inte så komplicerade kursupplägg. Det enda vi kan anmärka på är, att det just nu inte går att rapportera in betyg via webbläsaren Safari. Det tycker vi är lite jobbigt eftersom vi har många Mac-användare på vår institution.”­­

Har något varit svårt?

”­­Systemet i sig är väldigt lätthanterligt och intuitivt. Det som jag tror kommer att bli den största utmaningen är det nya språket, alla nya begrepp som: attestant, modul och rapporterande lärare. Att komma in i den nya terminologin ­­­­kommer nog att ta sin lilla tid.”­

2016/04/11

Inlägget postades i

Införandet i verksamheten

Kommentarer

2 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg