Ladok på LU

Om Ladok på Lunds universitet

Visa rutor

Ny version torsdagen den 13 december

Imorgon är det uppgradering till version 1.17. Systemet är därmed stängt från 05:30 till max 08:00.

Nya funktioner för anställda

  • Nu kan del av kurs med omfattning noll och del av kurs utan omfattning tillgodoräknas. Dock är visningen av tillgodoräknande moduler på 0 hp bristfällig (ingen TG-ikon), vilket åtgärdas något senare.
  • Texter som kan anges i fritextfält vid hämtning av intyg för studenter behålls nu och kan ändras så länge man arbetar med samma student.
  • Nu stoppas en student från att anmäla som till ett aktivitetstillfälle om studenten har tillgodoräknat hela den modul som aktivitetstillfället avser. Anmälan tillåts dock om aktivitetstillfället har markerats med “Tillåt anmälan för studenter med godkänt resultat” (plussning).
  • Ny funktion i utdata finns nu för att söka ut deltaganden på kurstillfällen.

Studentgränssnittet

  • Det är nu möjligt för studenten att bifoga en bilaga (PDF) vid ansökan av examensbevis.
  • Visningen i studentgränssnittet är nu tydligare när grunden för ett tillgodoräknande utgörs av del av kurs.

Nya funktioner för examenshandläggare

  • Nu finns en ny funktionalitet för att lägga till regler som automatiskt fördelar ärenden till olika ärendenkorgar.
  • Vid handläggning av bevis visas nu även uppgifter om nivå inom studieordning, huvudområden och successiv fördjupning för kurser från andra lärosäten.
  • Det går nu art skriva ut de flesta specialtecken (t ex. kinesiska tecken), även när det gäller en kursiv textrad.
2018/12/12

Inlägget postades i

ny funktionalitet

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Kurstillfällen i Ladok

Den 10 december skulle samtliga kurstillfällen inför V19 satts i status komplett. På grund av tekniska problem med integrationsplattformen kunde inte detta göras och felsökning pågår. Detta innebär att inga programstrukturer för tillfället kan publiceras samt ingen antagning till utbytesstudenternas kurser kan ske. Lubasavdelningen arbetar med att manuellt sätta kurstillfällen i status komplett men detta kommer att ta ytterligare några dagar.

2018/12/11

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Något utökade stängningstider 5-6/12 + info om torsdagsuppgraderingar under julen

Ladokkonsortiet har meddelat att det blir lite längre stängningstider den här sista gången.

Ladok stängs i morgon redan kl 15:00 och är stängt till torsdag 14:00 (ca 10:00 – 13:30 i läsläge).

Kommande uppgraderingar
I och med julhelgen gäller lite andra tider för uppgraderingarna. Det är ingen uppgradering 6/12 (som annars är 2 veckor efter den senaste). Däremot blir det uppgradering torsdagen 13/12. Nästa uppgradering är sedan torsdagen 10/1, och följande torsdagen 31/1. Efter det blir det som vanligt med uppgraderingar var annan torsdag.

2018/12/04

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Ladok stängt delar av 5-6 december

I nästa vecka är det dags för Linköpings och Umeå universitet att byta till nya Ladok.

Därför är systemet stängt enligt följande:

  • Onsdag 5/12 16:00 – torsdag 6/12 08:00 Helt stängt
  • Torsdag 6/12 08:00 – 10:30 Läsläge
  • Torsdag 6/12 10:30 – 11:00 Helt stängt

I och med detta har samtliga lärosäten som använder Ladok bytt till den nya versionen (“Ladok3”). Detta betyder att det inte längre blir några liknande regelbundna planerade långa avstängningar framöver.

Uppgraderingar fortsätter installeras var annan torsdag (med lite uppehåll/oregelbundenheter pga jul/nyår), men man jobbar på att ytterligare minska tiden som systemet är avstängt när detta sker. Som ni kanske märkt har maxsluttiden för uppgraderingar de två senaste gångerna varit 08:00 istället för som tidigare 09:00. Oftast har det varit klart redan runt 07:15.

Dock kan det vid enstaka tillfällen även framöver behövas mer tid, om det är systemmässigt omfattande saker som uppgraderas.

2018/11/26

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Ny version torsdagen den 22 november

Imorgon är det uppgradering till version 1.16. Systemet är därmed stängt från 05:30 till max 08:00.

Nya funktioner för anställda

  • Numera visas en ikon “D” om studenten har registrering på ytterligare kurstillfällen än det som visas, på samma kurskod. T ex om studenten är omregistrerad. Notera att ikonen “D” visas även på “förstagångsregistreringstillfället” om man går in på det i efterhand, efter en omregistrering är gjord.
  • Vid registrering av flera studenter finns nu möjlighet att söka fram flera tillfällen på samma kurskod. Tillgängligt under Studiedokumentation / Kurs / Deltagare / Hantera flera.
  • Tillgodoräknandegrunder och -mål visas, i alla vyer i systemet, i den ordning som de lades in i tillgodoräknandeärendet.
  • I utdata resultat är det nu via en checkbox valbart att ta med studenter med avbrott.
  • Vid backning av tillfällesbyte tas nu aktivitetsanmälningar bort från det tidigare tillfället.

Nya funktioner för examenshandläggare

  • Det går nu att skriva ut specialtecken (tex. kinesiska tecken) i bevis (PDF-dokumentet), om det inte gäller en textrad som är kursiv. Detta kräver ett speciellt typsnitt som numera finns i Ladok.
    (Exempel: Om specialtecken använts i en projekttitel på originalspråk fungerar det att skriva ut dem, men om de använts i den alternativa titeln fungerar det ännu inte.)
2018/11/21

Inlägget postades i

ny funktionalitet

Kommentarer

2 Kommentarer Lämna en kommentar

Ladok stängt delar av 14-15/11

I nästa vecka är det dags för Mittuniversitetet och Örebro universitet att byta till nya Ladok.

Därför är systemet stäng enligt följande:

  • Onsdag 14/11 16:00 – torsdag 15/11 08:00 Helt stängt
  • Torsdag 15/11 08:00 – 10:30 Läsläge
  • Torsdag 15/11 10:30 – 11:00 Helt stängt

Den kommande och sista produktionssättningen (LiU och UmU) är 5-6 december.

2018/11/09

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nya funktioner torsdagen 8/11

I morgon torsdag 8/11 är det dags för en ny uppgradering till version 1.15. Systemet är som vanligt avstängt tidig morgon (fram till max kl 08).

Nya funktioner för studentgränssnittet

  • E-postadressen syns direkt på startsidan. Detta för att hjälpa till med att uppmuntra studenter att ha korrekta och aktuella e-postadresser inlagda i Ladok.
  • Studenter kan nu enklare byta ingång till andra lärosäten (gäller det nationella gränssnittet www.student.ladok.se , och eventuellt även det lokala www.student.lu.se).
  • Förbättrad text om vad att lämna återbud innebär för studenten.

Nya funktioner för anställda

  • Nu syns helt tillgodoräknad modul vid resultatrapportering. Raden är dock utgråad och går inte att rapportera på.
  • Förbättrat felmeddelande om rapportering har påbörjats och man sedan har tagit bort registreringen på studenten.
  • Vid resultatrapportering kan nu utkast tas bort även om det finns avbrott på studenten.
  • Vid rapportering på moduler på kurs med avbrott (där avbrottet gjordes efter datum för examinationen) visas nu tydligare information om att så är fallet.
  • Om man tar bort ‘Annan merit’ eller ‘Annat resultat’ visas detta nu i resultatloggen.

Nya funktioner för examenshandläggare

  • I bevisärende syns nu uppgifter om kursernas huvudområde och fördjupning direkt i listan över kurser (ännu så länge enbart kurser på det egna lärosätet)
  • Man kan nu manuellt sortera ärende till ärendekorgar, koppla handläggare till korgar och söka fram ärende utifrån ärendekorgar. Framöver kommer automatisk tilldelning av ärende till korgar. Det är nog framför allt då det blir aktuellt att använda detta. Vi har hur som helst lagt upp en korg till var och en av centrala examensavdelningen, LTH och MedFak, så ni kan testa funktionaliteten med korgar.

Nya funktioner för doktorandantagare

  • Det går nu åter att skapa ett avhandlingsarbete och ange passerade datum utan att bli stoppad.
2018/11/07

Inlägget postades i

ny funktionalitet

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyheter i dagens uppgradering

Här kommer listan på de viktigaste nyheterna i dagens uppgradering av Ladok (till version 1.14.2).

Studentgränssnittet

  • Modulresultat visas även på kurser med avbrott
  • Det finns nya summeringar för studenterna (hela avslutade kurser, poäng inkl oavslutade kurser, antal tillgodoräknade poäng (hela kurser, del av kurs ingår i de andra summeringarna)
  • Tydlig notering om vilka nya resultat som attesterats för studenten. Sedan tidigare får de mail när resultat har lagts in, men fram tills nu har det varit lite svårt att veta vilket resultat som kommit in (såvida studenten inte själv vet med sig det och det enbart kan vara aktuellt med ett)

Anställdagränssnittet

  • I Översikten kan man nu fälla ut samtliga kurser inom samma block. Man slipper klicka på varje rad för att få mer info
  • Under Utbildningsinformation, om man listar kurser/tillfällen/etc är nerlagda/inställda kurser inte längre med som default. Man kan välja att även ta med inställda kurser/tillfällen
  • Nu går det att rätta titel flera gånger
  • Det går också att rätta titel skapad i gamla Ladok
  • Resultatintygen är rättade så att enbart de kurser som är ikryssade kommer med (felet att delvis tillgodoräknade kurser alltid kom med oavsett om de var ikryssade eller ej)
  • Bättre begränsning på listan när man väljer vem man kan avisera
  • Förändrat beteende för att rapportera resultat på kurser med avbrott. Man kan nu rapportera och attestera moduler vars provdatum var före avbrottet, men inte rapportera betyg på hel kurs (i så fall ska avbrottet tas bort)
  • Ett specifikt (och nog ganska ovanligt) fel vid inmatning av resultat är nu rättat
  • Det blir inte längre fel om man i ett pågående tillgodoräkningsärende ska ta bort kopplingen till kurspaketering.

Examensärenden

  • Nu kan handläggare bifoga PDF-dokument till examensärende
  • Framöver kommer den här funktionen även till andra ärendetyper (t.ex. tillgodoräknande), och studenter kommer också själva kunna bifoga dokument, men än så länge går det inte
2018/10/25

Inlägget postades i

ny funktionalitet

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Ladok stängt för produktionssättning delar av 30-31/10

Nu är det dags för Göteborgs universitet och Högskolan i Skövde att gå över till nya Ladok.

30/10 kl 16:00 stänger Ladok och är fullt öppet igen 31/10 kl 11:00. Mellan ca 08:00 och 10:30 31/10 är systemet öppet i läsläge. Notera att detta är tisdag-onsdag (och inte som vanligt vid produktionssättningar onsdag-torsdag).

Kvarvarande driftsättningar:
14-15 november (MiUn/OrU)
5-6 december (LiU/UmU)

2018/10/22

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Ny funktion: Ändra felaktig titel på exjobb eller avhandling

Nu finns en ny funktion i Ladok. Den gör så att man kan förändra en felaktig titel på examensarbeten/uppsatser eller avhandlingar, utan att gå hela omvägen med borttagning av hela betyget och sedan nyinläggning. Detta är väldigt tidsbesparande när man väl behöver göra det.

Hur går det till?

  1. Sök fram studenten och klicka på henne/honom
  2. Titta i översiktsfliken så att det inte finns ett utfärdat bevis där kursen ingår (i så fall får du kontakta examensavdelningen)
  3. Gå till fliken “Ärenden/Beslut”
  4. Skapa ett nytt ärende av typen “Rätta titel i resultat” och tilldela dig själv
  5. Välj kurs/modul (enbart de som är möjliga att rätta finns i listan)
  6. Ange korrigerad titel (på originalspråk och/eller alternativt språk)
  7. Man kan också skriva en notering i ärendet om man vill påpeka något särskilt
  8. Tilldela ärendet till examinator/attestant
  9. Maila till examinator att det finns ett ärende
  10. Examinator attesterar beslutet om ändrad titel
  11. Man kan se att titeln är ändrad. Själva bytet finns loggat längst ner under en ny rubrik i Resultatloggen

Tänk på att det inte är ett riktigt resultatflöde, och man klarmarkerar inte beslutet om ändring, utan bara ställer om (“Tilldela”) handläggare till examinator/attestanten. Man får sedan maila examinator/attestanten. När han/hon är inloggad finns då ärendet på startsidan under “Mina ärende”. Han/hon klickar på länken och sedan på attestera. Som vanligt får man då återautentisera med lösenord. Sedan är det klart och ärendet stängs automatiskt.

För att kunna skapa ärende och hantera ärendet krävs någon av dessa behörighetsroller:

  • Administratör – Kurs
  • Administratör – Forskarutbildning
  • Doktorandantagning
  • Examenshandläggare

För att kunna attestera förändringen krävs följande behörighetsroll:

  • Attestant resultat

OBS 1: Fram till uppgraderingen 25/10 går det enbart att ändra titel EN gång, men efter det ska man kunna göra det flera gånger.

OBS 2: Det går för tillfället enbart att rätta titlar som lagts in via nya Ladok (dvs fr.o.m. april 2018). Det går alltså inte för tillfället att korrigera titlar som lades in i gamla Ladok, utan de måste ändras på det gamla sättet till vidare. Även detta kommer att rättas relativt snart, men inte helt klart om det kommer 25/10 eller 2 veckor därefter.

2018/10/19

Inlägget postades i

ny funktionalitet

Kommentarer

6 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg