Ny version 28 mars

28 mars installeras en ny version av Ladok (1.24). Som vanligt nuförtiden sker installationen mellan kl 4 och kl 6 på tidig morgon. Nästa uppgradering är 11 april.

Värt att notera är att i dag (27 mars) är det exakt 1 år sedan LU gick över till Ladok3. Det var då själva produktionssättningen var klar, och det formella godkännandet av övergången gjordes. Däremot öppnades systemet för (de flesta) användarna först 9 april.

Allmänna nyheter

• I och med den här uppdateringen lanseras en förhandsversion av startsidan, som på sikt kommer att ersätta den befintliga. Den införs samtidigt som det nya sättet att koppla medarbetare (attestant och rapportör) också kommer att börja användas. Vi kommer att beskriva den nya startsidan och det nya sättet att koppla medarbetare mer ingående i framtida blogginlägg, då vi också kommer att erbjuda uppdaterade lathundar och någon slags utbildning.
  • Nu visar räknaren för “Klara för resultat på kurs” på startsidan rätt i och med att den inte tar med de som fått borttagen registrering.
  • Korrigerat så att utkast tas bort korrekt även då data “blankas ut”/”suddat fälten” i användargränssnittet vid resultatrapportering.
  • Vissa prestandaförbättringar av rapportfrågorna i Uppföljning.
  • När man tar ut resultatintyg och väljer “Ta endast med kurser enligt val” visas nu kurs och modul korrekt även för kurser där studenten har resultat från olika versioner.
  • Nu kan man anpassa students deltagande avseende studieperiod och/eller omfattning för studieperioden även efter att man gjort omkopplingen/tillfällesbyte (tidigare fanns möjligheten enbart i samband med omkoppling/tillfällesbyte). Dock kan man enbart göra detta före man registrerar (eller kan man ta bort registreringen, anpassa och lägga tillbaka den). Alternativet finns i samma välj-meny under Studiedeltagandefliken som Tillfällesbyte.

För examenshandläggare

• Text för Diploma Supplement 2019 visas nu korrekt vid förhandsgranska
  • Automatisk fördelning av ärende till ärendekorg görs nu med jämna tidsintervall (~var 15:e minut för nytt ärende, nästa försök om ingen ärendekorg matchar och ärendet fortfarande är ofördelat görs sedan ~var 3:e timme) för ej fördelade ärenden. (Detta gäller generellt i systemet, men just nu är det enbart examensärenden som fördelas till korgar, så just nu berör det enbart examenshandläggare.)
  • Funktionen att ta bort ärende från en ärendekorg finns nu i “Fördela ärende”-dialogen. Samma dialog finns nu även när man öppnat ett enskilt ärende. (Detta gäller generellt i systemet, men just nu är det enbart examensärenden som fördelas till korgar, så just nu berör det enbart examenshandläggare.)

Studentgränssnittet

• Grund för tillgodoräknande visas nu med rätt antal poäng i Studentgränssnittet. Tidigare var decimaler bortklippta.
2019/03/27