Ny version 23 maj

På torsdag 23 maj (inte 24:e som det stod tidigare) är det dags för version 1.28 av Ladok. OBS Den här uppgraderingen tar längre tid än vanligt, så systemet är stängt mellan kl 03:00 och 09:00. Nästa uppgradering är planerad till fredagen 7 juni (pga helgdag 6 juni).

Allmänna nyheter

• Nu kan man välja att dölja/visa vissa (eller alla) resultatnoteringar när man rapporterar resultat. T.ex. om man bara vill se “skrivningspoäng”. Titta under den nya knappen “Ändra kolumnvisning”.
  • Nu finns en Klarmarkera-knapp även under sista posten i tabellen med rapporteringsunderlag.
  • Nu får man en varning om man försöker byta sida när man rapporterar och inte har sparat den man är på.
  • När man klarmarkerar och själv är attestant kan man nu enklare avisera till sig själv. Dock står det just nu “Tilldela mig själv”, men texten kommer att ändras till “Avisera mig själv”, men det är enbart texten det är fel på.
  • Om man tar ut ett registreringsintyg kommer nu inte rubriker för program/forskarämnen/kurspaketeringar med om det inte finns någon registrering gjord på den paketeringen (ännu).
  • Val av periodtyp (termin/kalenderhalvår/läsår/kalenderår) sparas numera i webbläsaren så att samma val stannar kvar på nästa student man tittar på. (Notera: Det är fortfarande rekommenderat att använda termin för grund- och avancerad nivå, och kalenderhalvår för doktorander. Den här ändringen är en stor förbättring för er som (nästan) enbart hanterar doktorander, men kanske inte för er som både hanterar studenter på G/A-nivå och doktorander).
  • Korrigering har skett på ytterligare några ställen så att personnummer blir korrekt när man öppnar exporterad fil i Excel (det har tidigare varit rätt på en del ställen och fel på andra).
  • Nu kan kursadministratörer själva komplettera missade FO-registreringsperioder på kurstillfällen där studenten redan har fått slutbetyg på kursen. Detta utan att först ta bort betyget. (Det går fortfarande inte att OM-registrera när det finns slutbetyg på annat sätt än att ta bort betyget.)
  • Det kommer ny funktionalitet gällande “fortsatta studier” (t.ex. efter uppehåll), som kommer att förenkla för vissa av er (beroende på hur man sköter programadministrationen). Vi kommer att informera mer om detta. Alla gamla funktioner finns också kvar, och fungerar precis som förut.

Studentgränssnittet

• Bättre sortering av kurser i vissa fall
2019/05/22

En kommentar

1. karim

Inlägget är korrigerat från torsdagen 24 maj till torsdagen 23 maj.