Ny version 25 april

Torsdagen 25/4 är det dags för nästa version av Ladok, 1.26. Som vanligt är systemet nere för uppgradering ca kl 04-06.

Nästa uppgradering kommer att ske torsdagen 9/5.

Allmänna nyheter

• I studiedokumentation då man söker ut studenter på ett kurspaketeringstillfälle och sedan klicka i “Visa från alla i denna version” är sorteringen med avseende på period justerad så att den fungerar korrekt.
  • I uppföljningsrapporterna för HST och HPR har en felaktig presentation av kolumnvärden vid gruppering på Kalenderår justerats.

Rätta tillgodoräknande

• Nu kan man rätta tillgodoräknande. Det som går att rätta (utan att ta bort och lägga in på nytt) är benämningar på “annan specifikation” (mål) samt koppling till kurspaketering.
  • Man kan ändra andra meriter och andra resultat. Man får en varning om man ändrar på något av dessa om de redan ingår i ett tillgodoräknande.
  • Historikposter för rättning av Annat resultat, Annan merit och Tillgodoräknande hamnar nu under egen rubrik “Ändringslogg övriga resultat” i Ändringslogg resultat.

Nyheter för examenshandläggare

• Onödiga extra radbrytningar borttagna ur mall för DS 2019
  • För ärendekorgar har en ny fördelningskategori för fördelningsregler tillkommit för att möjliggöra att automatiskt fördela bevisärenden med avseende på bevistyp.
  • Om ett ärende vid automatisk fördelning uppfyller kraven i flera regelsamlingar och dessa dessutom hör till olika ärendekorgar så väljs den ärendekorg som har den av regelsamlingarna som har flest regler.

Nyheter i studentgränssnittet

• Student kan nu inte lämna återbud under tiden det finns en öppet valperiod (på de valalternativ/kurstillfällen som är öppna för anmälan), istället är tanken att studenten då tar bort valet. När valperioden är över kan återbud lämnas.
2019/04/24

En kommentar

1. Kathryn Wellbaum

Hej! Flera utbildningsadministratörer, däribland jag själv, önskar att en notifikation skickas till oss när en student klickar i rutan för avbrott på kurs i Ladok. Det kan ställa till det t.ex. vid beställning av VFU-platser annars. Är en sådan funktoin möjlig och har ni fått förfrågan från andra håll på detta?

Kommentarsfältet är stängt.