Ny version 11 april

På morgonen 11/4 installeras version 1.25 av Ladok. OBS! Den här gången kommer uppgraderingen ta lite längre tid än normalt. Tiden som är angiven att systemet är stängt är 04:00 – 08:00. Nästa uppgradering görs tors 25/4.

Allmänna nyheter

• Buggen som förhindrade sidbyte vid rapportering är lagad.
  • Aviseringar via e-post grupperades tidigare endast på mottagare vilket resulterade i att om det skickades flera aviseringar till samma mottagare inom samma halvtimme så skickades endast en avisering även om det rörde sig om flera kurser. Framöver kommer det att skickas ett meddelande per kurs.
  • När uppehåll dokumenteras visas nu information om att det kan finnas utbildningstillfällen där studenten är förväntad deltagande och/eller pågående utbildningstillfällen inom perioden för det förväntade uppehållet.
  • När utbytestillfälle för utresande läggs till inom befintlig studieplan visas information för att uppmärksamma användaren att det kan finnas behov av att spärra innehåll från tillfällesstruktur eller hantera befintligt förväntat deltagande.
  • Korrigeringar på avklarade kurspaketeringar utan datum för avklarande har gjort på några ställen under Studiedokumentation.
  • En förändring har skett i användandet av ikonen “Anp.” (som i “anpassad”). Tidigare har den använts både när man aktivt gjort en anpassning (genom att ange avvikande tid/poäng vid tillfällesbyte) och när kurstillfället är korrigerat, men där studentens registrering gjordes före korrigering av kurstillfället. Från nu finns Anp-ikonen enbart i det första fallet, medan det i det andra fallet istället blir en varningstriangel i fältet för kursens namn (med “mouse over” för att se vad som inte stämmer jämfört med hur kurstillfället ser ut just nu (som visas på “i:et”)).

För examenshandläggare

• Knappen för att avsluta ett ärende är flyttad till vänster, så att fördelningsknappen och ärendekorgstillhörighet alltid finns längst till höger.

Studentgränssnittet

• “Ta bort” knappen för att ta bort val eller anmälan har fått ett tydligare namn “Ta bort val/anmälan”. (Detta behövs då knappen ligger bredvid knappen “Registrera”, och man kunde lätt misstolka ta bort-knappen till att man tog bort registreringen, vilket alltså inte är fallet.)
  • Val gjorda inom kurspaketeringar (program), t.ex. val av inriktning, visas nu även om tillfällesstrukturen saknar kurstillfällen.
2019/04/10