Ladok på LU

Om Ladok på Lunds universitet

Visa rutor

Efterlyses: deltagare till workshop om resultathantering

Ladok3-projektet efterlyser personer som vill vara med i en workshop 18/4 om hur resultathanteringen ska se ut i Ladok3.

Jag tolkar det som att de både vill ha administratörer och lärare. I och med att vi på LU inte använder någon av resultatsjälv-betjäningsprodukterna för lärare så har vi inte ännu några användare som har synpunkter på dagens system. Å andra sidan kan det ju ändå finnas intresserade av detta.

Rent praktiskt på LU löser vi anmodan på samma sätt som jag använde vid ett liknande fall. De som är intresserade mailar sin anmälan INKL en kort motivering varför han/hon vill vara med/vad han/hon kan bidra med (se nedan) till mig senast torsdag 21/3 kl 15:00. Jag sammanställer dessa och skickar vidare till projektet. I och med att projektet söker personer med olika bakgrund kommer jag inte att göra ett urval lokalt, utan låter projektet göra det.

Här kommer den ursprungliga anmodan:


*Nominering av deltagare till workshop kring Resultathantering*

Vi har inlett arbetet kring Resultathantering och för att bättre förstå och kunna formulera relevanta krav vill vi genomföra en workshop. Utöver de projektdeltagare som är engagerade vill vi bjuda in några deltagare från lärosäten. För att kunna forma en ändamålsenlig arbetsgrupp med spridning vad gäller behov och krav hos lärosätena vill vi att ni sänder förslag på deltagare med en motivering som beskriver vad just denna kandidat bidrar med i arbetsgruppen. Enligt uppgift så har ni tillgång till listade referenspersoner och jag vill bara påminna, så deras intresse inte faller i glömska.

Workshopen är inplanerad den *18 april* och kommer att äga rum på Karlstads universitet.

Anmälda kandidater ska vara vidtalade och tillgängliga. Gällande ersättning så utgår vi från tidigare principer där lärosätet bidrar med arbetstiden medan projektet ersätter resekostnad.

Med vänlig hälsningar
Ladok3-projektet
Genom
Marie Johansson
Projektsupport Ladok3

2013/03/17

Inlägget postades i

Samverkan med L3-projektet

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar


Temademo 28/2

I slutet av februari kommer L3-projektet visa en demo av delar av det nya systemet. Tiden är 28/2 kl 12:30 – 14:30 13:00-14:00 och sänds över Adobe Connect (den kommer att spelas in för senare tittande). Demon är publik och visar den del av nya Ladok som utvecklats. Alla som är intresserade av hur Ladok3 kommer att se ut är välkomna att titta.

När jag har fått länken till visningen kommer jag att publicera den här.
Länken till demon är https://connect.sunet.se/l3_temademo/

2013/02/07

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

PM till förvaltningen och presentation till UFLG 7/12

Ett PM om Ladok3 har sammanställts och skickats till förvaltningschefen, kanslicheferna och sektionscheferna. Det beskriver kort vad Ladok3 är och vad infröandeprojektet kommer att innebära fram till och med 2017.

Som komplement till PM:et höll jag en presentation för UFLG (universitetsförvaltningens ledningsgrupp som består av de ovan nämnda personerna). I presentationen och PM:et framgår att respektive systemägare (sektion, fakultet, institution) måste säkerställa (budgetmässigt och personellt) att de kan testa och bygga om sina respektive system som integrerar med Ladok. I införandeprojektet ingår inte att bekosta eller att genomföra detta, men däremot att ha “förtestat”, ge råd/tips/utbildning och fungera kontakt till Ladok3-projektet.

PM om Ladok3 till förvaltningen hösten 2012
Presentation för UFLG 7/12-2012

2012/12/11

Inlägget postades i

Information

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar


Produktbeskrivning – Vad ska Ladok3 göra/stödja?

Ladok3-projektet har sammanställt en produktbeskrivning. Den tar upp vilka funktioner och verksamhetsprocesser som Ladok3 kommer att stödja.

Produkbeskrivningen

Man kan se vilka funktioner/processer som kommer att levereras i Ladok3:

  • med full funktionalitet och färdigt användargränssnitt
  • med grundläggande funktionalitet och färdigt användargränssnit (och där lärosäten kan komplettera med integrationer till egna system som gör mer, t.ex. utbildningsdatabaser)
  • funktioner som enbart stöds via tekniska integrationsgränssnitt

Produktbeskrivningen är i en första version, och den kommer troligtvis att utvecklas (eller kanske ändras) under projektets gång, efter att synpunkter kommit in från lärosätena.

2012/11/20

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Leveransplanen

Nu har Ladok3-projektet publicerat den första versionen av leveransplanenLeveransplanen beskriver olika saker som Ladok3-projektet kommer att leverera till lärosätena i olika former, samt en tidsplan för när leveransen sker. Planen tar upp både utbildningar, information, teknisk leverans m.m.

Jag har här nedan tagit med ett urval av de viktigaste punkterna för den närmsta framtiden (fram till främst sommaren 2013).

När Vad Mer info § i levplan
Nov 2012 (och löpade) Övergripande beskrivning av Ladok3 Funktionalitet och vilka delar av verksamhetsprocesserna som stöds av Ladok3. 2.2
Feb 2013 Instruktioner för test av lokala system i MIT-miljön 3.1
Feb 2013 (och löpande) Automatiserad registervård 3.3
2 veckor före MIT-, acceptanstest-leverans (start mars 2013) Förslag testsenarios Stöd för att planera migrering och test 4.1
From nov 2012 Specifikationer av tjänstegränssnitt Levereras 6 månader före respektive leverans 6.2
April 2013 Utbildning REST-gränssnitt 6.3
Okt 2013 Dok av studentgränssnitt Förberedelser inför studentgränssnitt/studentportal 9.5
2 månader före MIT-leverans (start feb 2013) Beskrivning av den kommande MIT-leveransen Funktionalitet, informationsinnehåll, REST-gränssnitt 9.13
slutet av 2014 Information om kommande driftleverantör Vem kommer att drifta Ladok3? 12.2
start vår 2013 Support & kommunikation Support för registervård, informationskonvertering, integrationer och införande 15
April 2013 (och löpande) MIT-miljön Teknisk leverans 16.1

Som komplement till leveransplanen kan sidan med temaplanering ge en bild över när/i vilken ordning de olika delarna för integrationer kommer att levereras till MIT-miljön.

2012/11/13

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar


Plan för systemutveckling och integrationer

Detta inlägget beskriver de mer detaljerade planerna för utvecklingen av Ladok3 som beskrivs i införanderemissen, och som påverkar hur arbetet med integrationer kan gå fram och när olika delar är klara att testas.

Tjänstegränssnitten kommer att vara klara ganska långt före införandet sker, och tiden emellan kan användas för att utvecklas de lokala systemen så att de anpassas till Ladok3.

Övergirpande plan för införande

Bilden nedan visar ungefärlig tid (enligt plan) för hur stor del av systemet som ska vara levererad till den s.k. Migrations- och integrationstestmiljön (MIT). Det har även utlovats från projektet att lärosäten får tillgång till en väldigt rudimentär testversion av REST-tjänsterna under senhösten 2012.Leverans av tjänstegränssnitt

Bild som beskriver att arbetet med att anpassa integrationer och test och migrering av Ladok-data pågår parallellt i de olika miljöerna.Aktiviteter som görs i de olika miljöerna

 Källa för samtliga bilder är Remiss om införande av Ladok3.

2012/09/13

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Uppdaterad plan för införande

I och med remissen har uppdelningen av införandet blivit uppdaterat från vad som var meddelat tidigare, och tidsplanen har ändrats. Här följer de viktigaste ändringarna.

De fem stegen har nu blivit fyra:

  1. Årsredovisning
  2. Uppföljning
  3. Studiedeltagande + Resultat + Examen
  4. Kataloginformation

Den nya uppdelningen kommer att innebära att andelen användare som påverkas kommer att koncentreras ännu mer till enbart ett tillfälle, nämligen steg 3. Steg 1 och 2 handlar enbart om utdata, vilket gör att man kan köra motsvarande funktioner i dagens Ladok parallellt, både för att försäkra sig om att Ladok3 fungerar korrekt, men även för att vara mer flexibel i när användarna byter system.

Tiderna för de olika stegen är som följer:
Tidplan för införande

Tiderna för produktionssättning är när det första lärosätet går igenom respektive steg. Det sista lärosätet beräknas genomföra driftsättningen av steg 4 i november 2017.

 Källa för samtliga bilder är Remiss om införande av Ladok3.

2012/09/13

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

1 Kommentar Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg