Ladok3-projektet söker en person som ska jobba med hur synkroniseringen mellan Ladok2 och Ladok3 ska fungera.
Läs mer på https://www.ladok.se/index.php?id=jobba
Om Ladok på Lunds universitet
Ladok3-projektet söker en person som ska jobba med hur synkroniseringen mellan Ladok2 och Ladok3 ska fungera.
Läs mer på https://www.ladok.se/index.php?id=jobba
Ladok3-projektet vill få in kandidater till ett målseminarium om hantering av “studieplan” i Ladok.
Studieplan motsvarar i princip det som i dagsläget heter programplan, men ska även kunna användas för fristående kurser (om än i begränsad skala). Det ska även kunna individanpassas, även om man utgår från en mall.
Läs mer på länken nedan om vad studieplan handlar, och vilken kompetens de söker.
Skicka in din kandidatur till mig (karim.andersson@kansli.lth.se) *senast* torsdagen 7/11 (men gärna tidigare), så skickar jag vidare samtliga inkomna kandidaturer från LU till Ladok3-projektet. Jag behöver en kort beskrivning om varför du kan bidra på seminariet. Som vanligt vid liknande seminarier är det Ladok3-projektet som sedan väljer ut deltagare efter samlad kompetens och spridning mellan lärosäten.
Om det är flera intresserade kommer jag försöka anordna ett lokalt förmöte på LU före målseminariet äger rum.
Läs mer här (notera att kandidater från LU ska skicka sin kandidatur via mig, och senast 7/11)
7-9 oktober var det den stora årliga Ladok- och antagningskonferensen, kallad NUAK. Där fanns flera presentationer som berör Ladok3.
Ladok3-projektet söker personer med erfarenhet av uppföljningsdata från Ladok för att vara med i ett målseminarie 20 november.
Vi inleder nu arbetet kring Uppföljning i nya Ladok och för att bättre kunna formulera och prioritera relevanta krav vill vi genomföra ett målseminarium. Under ett målseminarium presenteras vision och ramar för den funktionalitet som ska utvecklas inom aktuell domän. Seminariedeltagarna diskuterar behov samt formulerar och prioriterar krav inför det kommande utvecklingsarbetet. Utöver de projektdeltagare som är engagerade vill vi bjuda in några deltagare från lärosäten. Vi önskar att dessa deltagare har någon form av erfarenhet av planering samt bearbetning av Ladok-information i uppföljningssyfte.
För att kunna forma en ändamålsenlig arbetsgrupp med spridning vad gäller behov och krav hos lärosätena vill vi att ni sänder förslag på deltagare med en motivering som beskriver vad just denna kandidat bidrar med i arbetsgruppen.
Precis som vid tidigare seminarium/workshopar plockar L3-projektet ut en erfarenhetsmässig blandad skara deltagare, så det kan vara flera personer från LU som nomineras.
Läs mer (t.ex. praktiska detaljer).
I och med att L3-projektet vill ha lärosätenas nomineringar fredagen 18/10, vill jag ha in kandidaturer senast torsdagen 17/10. Maila mig (eller ring 20938) om du är intresserad!
Ladok3-projektet har behov av mer personal
Läs mer på https://www.ladok.se/index.php?id=jobba och prata med din chef om du är intresserad.
Under juni beslutade rektor om att inrätta LU:s Ladok3-införandeprojekt, och utsåg utbildningsnämnden till uppdragsgivare, Bo-Anders Jönsson till ordförande i styrgruppen samt mig (=Karim Andersson) till projektledare.
Efter det har utbildningsnämnden utsett resten av styrgruppen, och den består nu av följande personer:
LUS kommer också att utse två studentrepresentanter till styrgruppen, men det är i skrivande stund inte klart vilka det blir.
I början på september har styrgruppen sitt första möte, och då kommer projektplanen (som vi har jobbat på under våren) diskuteras.
I fredags (24/5-2013) presenterade jag Ladok3 och införandet på LU för SamIT.
Arbetet på LU för att införa Ladok3 delades upp i en förstudie under 2012-04-01–2013-03-31 och sedan skulle det stora införandeprojektet starta. Det stora projektet är under uppbyggnad, men vi har väntat på t.ex. Vägvalsstudien och efterföljande beslut av konsortiestämman före projektet formellt startas. Vi håller på att utreda de organisatoriska förutsättningarna för projektet och skriver projektplan. Det löpande arbetet med Ladok3-införandet fortsätter under tiden.
Förstudiens slutrapport är nu klar. Projektplanen (bilaga 1).
Nu kan man få tillgång till MIT-miljön som är en tidig testversion av Ladok3. Framöver kommer den att byggas ut, nästa version kommer i augusti, men än så länge är den mycket begränsad.
I och med detta kan vi på lärosätena börja titta på hur det ser ut. Jag kommer att testa en hel del, men om du vill/har tid/lust kan du också göra det.
Information om vad MIT-miljön är. Testmiljön är väldigt begränsad än så länge, så man kan inte göra så mycket alls, men ändå se ett embryo till vad som komma skall.
Beställ behörighet
1. Logga in på https://www.mit.ladok.se/ med Lucat-identitet och beställ några behörighetskategorier.
2. Maila mig att du har beställt behörighet.
Beställ de roller du vill ha. Kataloginformation och Informationskonverterare delas inte ut för tillfället, men i övrigt kan du klicka i resten. Än så länge finns inga som helst begränsningar på institution, utan alla får tillgång till hela LU (fast det är ju väldigt begränsat innehåll än så länge).
Efter att du beställt behörighet kommer jag att behöva godkänna den före du kommer in. Tyvärr får jag inte mail direkt från systemet att någon beställt behörighet, så därför måste du höra av dig. Tänk också på att logga ut när du beställt behörighet, för den börjar gälla enbart vid ny inloggning.
Testdata
Testpersoner finns på https://confluence.its.umu.se/confluence/display/Publik/Test-+och+demoinformation . Dock gäller den ENBART för “Studiedeltagande” och kurserna som finns där finns inte i andra funktioner i MIT-miljön (vilket gjorde att jag missuppfattade det lite; se https://jira.its.umu.se/browse/L3SUPPORT-111 ).
Konvertering av LU-data
Vad gäller att läsa in LU:s kurser från dagens Ladok så har jag inte fått det att fungera ännu. Det kommer så småningom. Tills dess finns inte så mycket testdata bortsett från det som står i stycket ovan.
Daglig rensning/återställning
Varje natt rensas data och återställs till utgångspunkten. Detta gäller även den konverterade informationen när den fungerar. (Dock inte era behörigheter.)
Hör av dig om du har frågor. Det är inte säkert att jag kan svara, men jag kommer att försöka!
29:e april kommer den första testversionen/MIT-miljön bli tillgängliga för lärosätena.
I och med det kommer tester att kunna börja, och man kan få en överblick över hur systemet kommer att fungera. Viktigt att notera är dock att systemet är långt ifrån klart, så många delar saknas eller är mindre omfattande än vad de kommer att vara när Ladok3 införs.
Jag återkommer med info om URL till systemet och hur man ansöker om behörighet.
Kommentarer