Vem registerar på LU?

Hur stor andel av studenterna gör själva sina registreringar? Det ryktas att vissa lärare sköter all Ladokhantering. Men hur många är det egentligen? I arbetet med Ladok3 är det intressantare att veta och inte bara anta och gissa.

Nedan finns en sammanställning över kursregistreringar, terminsregistreringar (=registrering på program) och inläggning av resultat (den som lägger in resultatet i Ladok, inte den som står som examinator eller signerar resultatlistan). Siffrorna är för läsåret 2012/13.

I fråga om studenternas självregistrering är siffrorna helt exakta, för det noteras speciellt i Ladoks databas om man som student registrerat sig själv.

Vad gäller lärarna är det mer osäkert. I dagsläget använder LU inga LPW-tjänster (=Ladok på webb) för lärare, vilket en del andra lärosäten gör. Däremot finns det en del lärare som har konto i Ladok Nouveau (klienten som man ansluter till Ladok2 med), och några av dessa har även behörighet till att lägga in registreringar och/eller resultat. Jag har gått igenom vem som gjort registreringarna och resultaten och sedan jämfört med de titlar som användaren själv skriver in i Ladok. De som enbart står som professor, lektor, adjunkt eller dylikt har jag markerat som lärare. Det finns en del kombinerade titlar som lektor/studievägledare, men här har jag inte räknat med dessa till kategorin lärare. I vissa fall var titel ej angiviet, och då har jag bara kollat upp de som har väldigt många inläggningar. Resten står som en egen kategori. De flesta av dessa skulle gissningsvis hamna under Handläggare.

Vem är det som gör registreringar och lägger in resultat?

Den stora skillnaden mellan kurs- och terminsregistreringar beror främst på att på LTH gör studenterna själva sin terminsregistrering, men det är kursadministratörerna (eller i något fall lärarna) på institutionerna som lägger in kursregistreringarna. På LTH är andelen självregistrerande studenter (terminsregistrering) 77%. En stor del av skillnaden upp till 100% beror på att förstaterminsstudenterna inte får registrera sig själva pga hantering av reservplatser samt krav på snabb hantering till kortutdelning.

Andelen studenter som registrerar sig själva har troligtvis ökat sedan dess, men siffrorna för 2013/14 kan man inte ta fram förrän till sommaren.

Ladok3 har som mål att möjliggöra självbetjäning till större grad än i dagsläget. Potentialen finns definitivt på LU, men hur det blir i slutänden beror på många faktorer.

2014/03/13

Införandet i verksamheten