Nu har Kungliga Musikhögskoalan gått över till Ladok3

I dag gick Kungliga Musikhögskolan över från nuvarande Ladok till Ladok3 och är därmed det första lärosäte som går över från dagens Ladok till Ladok 3.

Produktionssättningen av det nya systemet har gått bra och migrationen av data från nuvarande system har också fungerat. Det är också första gången som integrationer mellan NYA och Ladok3 går igång.

Produktionssättningen tog det längre tid än planerat för att verifiera data och säkerställa att alla skillnader mellan gamla och nya Ladok går att förklara.

– Det har varit mycket lärorikt och vi har tagit med oss en hel del, förbättringar inför kommande produktionssättningar, meddelar representanter för projektet.

Kungliga Musikhögskolan är ett förhållandevis litet lärosäte med 1330 registrerade studenter, varav 660 är helårsstudenter. Lärosätet utbildar musiker, musiklärare och musikproducenter och har därmed snarlika utbildningar. Lärosätet har fått en tidig version av Ladok3 som täcker lärosätets nuvarande behov, samtidigt fortsätter Ladok3 att utvecklas för att kunna möta krav som andra lärosäten ställer.

Nästa lärosäte som går över till Ladok3 är Malmö högskola som kommer att gå över under första kvartalet 2017. När Malmö högskola har gått över, anses systemet så pass utvecklat att en rad mindre lärosäten kan använda sig av Ladok3, men utvecklingen av Ladok3 kommer att fortsätta. Enligt nuvarande plan kommer samtliga lärosäten ha gått över till Ladok3 senast första halvåret 2018.

2016/12/16