Lunds universitet blir mållärosäte för fas2

Nu har Ladok3-projektet utset Lunds universitet till mållärosäte för Fas 2 i utvecklingen av det nya Ladok. Detta innebär att Lunds universitet kommer att få en betydligt mer aktiv roll i utvecklandet av Ladok3.

Ladok3-projektet håller fortfarande på att utvecklas mot Fas 1. Under Fas 1 utvecklas systemet mot Malmö högskola som är mållärosäte för Fas 1. Tanken är att systemet därmed ska bli så bra att det kan användas av medelstora lärosäten, liknande Malmö högskola. Malmö högskola kommer att driftsätt Ladok3 under första kvartalet 2017.

Därefter går projektet in i Fas 2, då det ska utvecklas mot ett mer komplext lärosäte. Nu står det klart att detta blir, Lunds universitet. Tanken är att Lunds universitet med sin komplexitet i studieadministration ska täcka in det utmaningar som finns för Ladok3 och att därmed ska systemet också fungera för de andra stora lärosätena.

Att vara mållärosäte innebär större möjligheter att påverka funktionaliteter inom systemet. Det innebär också ett större engagemang och ett aktivt deltagande. För det lokala införande projektet innebär detta att fler personer måste engageras i arbetet med Ladok3. Vi kommer att återkomma mer mer information längre fram.

2016/10/12

Införandet i verksamheten