Rekrytering av områdesansvariga och samordnare för arbete med fas 2-utvecklingen av Ladok3 inom LU:s införandeprojekt

Bakgrund
LU har blivit utvald till mållärosäte för fas 2-utvecklingen av Ladok3. Detta innebär att LU aktivt ska delta i arbetet med att få till ett så bra system som möjligt vid den tidpunkt (troligtvis februari/mars 2018) när LU tar Ladok3 i drift, vilket också påverkar prioriteringen för hela systemet/samtliga lärosäten.

För att stödja detta arbete behöver LU:s införandeprojekt utökas med fler personer som arbetar med och är insatt i funktionaliteten i Ladok3.

Ett antal (5-7) områdesansvariga och en samordnare kommer att rekryteras. Varje uppdrag kommer att omfatta 10-30% av heltid, under främst 2017, men eventuellt även delar av 2018.

Arbetsuppgifter
Arbetet kommer till stor del gå ut på att vara insatt i Ladok3:s funktioner och kunna relatera detta till processer/arbetsuppgifter på LU. Bortsett från de nedan beskrivna mötena förutsätts man arbeta i Ladok3:s testmiljö för att genomföra funktionella tester och bli insatt i systemet samt att läsa tillgänglig dokumentation.

Arbetet planeras ske inom ramen för veckoliga avstämningar med Ladok3-projektet. På dessa möten delar troligtvis samordnaren tillsammans med projektledaren från LU (samt personal från det nationella projektet). På vissa möten kommer även områdesansvariga att delta. Under dessa möten tas dels svar upp från förra veckan möte, samt nya frågor ställs. Denna kommunikation är riktad mot/från både LU och Ladok3-projektet(1). Efter mötena sprids frågor till de områdesansvariga som arbetar med frågeställningen under den kommande veckan. Dels på egen hand, men också via referensgrupper. Någon dag före nästa veckas möte samlar samordnaren upp alla inkomna svar för input till det kommande mötet med Ladok3-projektet. Arbetet förväntas ske med korta ledtider.

De områdesansvariga deltar också i de verksamhetstester som Ladok3-projektet/Ladokkonsortiet kommer att anordna på LU under 2017, inom sina respektive områden.

Not 1: Malmö högskolas arbete kan följas på https://confluence.its.umu.se/confluence/display/LMS/. LU:s arbete förutsätts bli liknande.

Vi erbjuder

• Ett ansvarsfullt uppdrag
  • Möjlighet att vara med att påverka hur Ladok3 blir, ett system som kommer att påverka arbetet på Sveriges lärosäten under läng tid
  • Du blir extra insatt i funktionalitet och kan fundera på framtida arbetsprocesser

Vi söker

• 1 Samordnare – samordnar arbetet mellan områdesansvariga (skulle kunna kombineras med områdesansvar
  • 1 Områdesansvarig utbildningsinformation + grunddata
  • 2-3 Områdesansvariga studiedeltagande (antagning inom program, registrering m.m.).
    • Varav en med särskilt ansvar för forskarutbildning (även resultat för FOutb)
  • 1 Områdesansvarig resultat
  • 1 Områdesansvarig examen
  • 1 Områdesansvarig uppföljning

Totalt sett vill vi ha personal som täcker upp så brett som möjligt. Både vad gäller att ha insikt i hela LU på olika nivåer (centralförvaltningen, fakultet och institution) och funktionalitet (terminsregistrering/ej, kurser med många prov/moduler osv). Vi kommer att eftersträva en bra fördelning inom hela gruppen områdesansvariga.

Beroende på de sökandes kompetenser och erfarenheter kan områdesindelningen justeras.

Tid för uppdragen
Uppdragen kommer att pågå under 2017. Beroende på hur Ladok3-projektet utvecklas kanske det behövs förlängning in i 2018. Exakt tidpunkt för start är inte heller bestämd, men det är bra om man kan börja arbeta i början av 2017, där första tiden går åt introduktion, och där man sedan fasas in i arbetet med kravsamordning när det blir aktuellt.

De områdesansvariga är tänkta att omfatta 10-30% av en heltidstjänst. Exakt tid som kan tilldelas beror dels på era möjligheter/önskemål och exakt hur uppdelningen mellan/inom områdena ser ut, och det påverkas av att få en bra helhet mellan alla sökande och utvalda. Då arbetet kommer att pågå kontinuerligt krävs löpande insatser, men ibland kan det bli aktuellt med högre/lägre andel arbetstid under någon/några veckor. Detta kan vara flexibelt, både med tanke på Ladok3-arbetet och ditt vanliga arbete.

Det är ingen anställning/ändrad placering som uppdragen gäller, utan att en del av din tid köps av Ladok3-införandeprojektet genom omkontering av lön.

Ansökan
Skicka din intresseanmälan till karim.andersson@kansli.lth.se, senast tisdagen 6 december.

Meddela vilket/vilka uppdrag som din anmälan gäller. Berätta varför du passar bra för uppdraget, och om du har input till hur områdena grupperas. Meddela också (om möjligt) vilken omfattning i tid som du skulle kunna medverka på. Finns det begränsningar gällande start- och/eller sluttider?