Här hittar du presentationen som visades på Ladokinfo-träffen 11 maj.
Informationsmote_Ladok3_2017-05-11
Referensgrupperna till Ladok3 utsedda
Det var ett stort intresse för att vara med i referensgrupperna i arbetet med Ladok3. Nu har de områdesansvariga tillsammans med projektledaren valt ut de som kommer att sitta med i fasta referensgrupper.
Tanken är att referensgrupperna ska vara ett stöd för de områdesansvariga. De ska komma med synpunkter och testa funktionalitet. I urvalet av personer har det varit viktigt att få in den mångfald av studieadministration som finns vid Lunds universitet.
Det var fler som sökte än som kunde erbjuda plats denna gång, men projektet kommer att behöva fler synpunkter från användare under hösten och hoppas därför kunna återkomma.
Kursadministration
- Elisabet Göransson, CTR
- Gunilla Ek Werner, SOL
- Christina Glans, LTH
- Eva- Lena Borgström, Matematik, LTH
- Camilla Sjölin, Mediciniska fakulteten
- Vesna Sehovac, Socialhögskolan
Resultatrapportering
- Cecilia Johansson, SOL
- Christina Person, Kemiska institutionen
- Patricia Felix Poma, Matematik, LTH
- Maria Löfgren, Matematisk statistik
- Roger Hudin Karlsson, Hälsovetenskaper
- Anita Lennerstedt, Institutionen för psykologi
Programhantering
- Katalin Orban, Företagsekonomiska institutionen
- Åsa K Nilsson, LTH
- Ronnie Thomasson, LTH
- Karin Hjalmarsson, Lärarutbildningen
- Malin Kurtz, Musikhögskolan
Doktorandhantering
- Charlina Lunwald, Företagsekonomiska institutionen
- Hanna Calner, Examensavdelningen
- Ingegerd Christiansson, Historiska institutionen
- Annika Michelsen, Konstnärliga fakulteten
- Ilnaz Golestani, Institutionen för designvetenskaper, LTH
- Maria Bajuk, LTH
- Anette Saltin, Medicinska fakulteten
- Tobias Nilsson, Naturvetenskapliga fakulteten
Tillgodoräknande
- Sahar Valizadeh, EHL
- Nora Ekdahl, LTH,
- Fanni Faegersten, Humanistiska och Teologiska fakulteten
- Alexandra Strandberg, Medicinska fakulteten
- Lotta Persmark, Naturvetenskapliga fakulteten
- Ulrika Reichert, Socialhögskolan
Examen
- Mårten Eriksson, Examensavdelningen
- Hanna Calner, Examensavdelningen
- Jennie Almqvist, Examensavdelningen
- Samira Elmi, Examensavdelningen
- Jenny Svensson, Utbildningsavdelningen, LTH
- Lotta Anderberg Håkansson, Medicinska fakulteten
- Jessica Lindell, Medicinska fakulteten
- Charlotte Marklund, Konsthögskolan
Malmö högskola har gått över till Ladok3
Som tredje lärosäte och som det klart störta hittills gick Malmö högskola i förra veckan över till Ladok3
Malmö högskola har varit mållärosäte för fas 1 i utvecklingen av Ladok3 och som mållärosäte har Malmö högskola under ett år arbetat med kravställning för att skapa ett studieadministrativt system som klarar ett mellanstort lärosätes alla behov.
Nu, när Malmö högskola gått över till Ladok3 kommer andra lärosäten följa efter och gå in i den version av Ladok3 som utvecklats för att möta Malmös behov, samtidigt kommer Ladok3 att fortsätta utvecklas mot fas 2 och Lunds universitet.
Läs mer om Malmö högskolas erfarenheter och vilka tips de ger till andra lärosäten
Deltagare sökes till referensgrupper i arbetet med nya Ladok/Ladok3
Vill du vara med och påverka det nya studieadministrativa systemet Ladok3? I så fall kan du vara med i referensgrupper som ger feedback på Ladok3s funktionalitet.
Lunds universitet har blivit mållärosäte för utvecklingen av Ladok3. I detta arbete har vi rekryterat s.k. områdesansvariga (har hand om funktionella områden, ej fakultetsområden) som arbetar med kravställning och funktioner. Som hjälp i deras arbete behöver vi nu fler personer inom organisationen som vill prova det nya systemet och komma med återkoppling på hur det fungerar. Vi söker personer som arbetar med program- och kursadministration, resultatrapportering och doktorandhantering.
Som deltagare i en referensgrupp kommer du att testa funktionalitet, komma med synpunkter och delta i workshops. Du kommer att vara ett stöd för områdesansvarig och dina synpunkter kommer att ligga till grund för arbetet gentemot den centrala Ladok3-projektet.
I nuläget kan vi inte svara på hur stor arbetsinsats som krävs, men eftersom det inte utgår någon ersättning, så blir det inte allt för omfattande. Exempelvis att diskutera funktioner på mail, några 1-2 timmarsmöten och eventuellt någon halv/heldagsworkshop.
Är du intresserad av att vara med? Kontakta samordnare Nathalie Stenbeck och berätta om dina erfarenheter och inom vilket område du kan bidra som referensperson. Svara till nathalie.stenbeck@nek.lu.se senast måndag 27 mars.
Arbetet som mållärosäte har dragit igång
Den andra februari träffades de områdesansvariga för en Kick off och sedan dess har arbetet fortsatt med möten och självständigt arbete.
Totalt är det nio personer som arbetar med olika områden inom projektet. De olika områdesansvariga håller på att sätta sig in i Ladok3s funktionalitet och kommer längre fram att arbeta med kravställning mot Ladok3-projektet.
För att kunna fånga in den mångfald som finns inom Lunds universitet kommer de områdesansvariga att arbeta tillsammans med referensgrupper inom universitetet.
Arbetet mot det centrala projektet kommer att bli mer intensivt från början av april, när Malmö högskola har gått över till Ladok3.
Frågor som diskuterades under Kick offen var bland annat hur man ska arbeta för att fånga in den mångfald som finns på Lunds universitet.
Områdesansvariga och samordnare för Mållärostätesarbetet utsedda
Nu det klart vilka som kommer att arbeta med mållärosätesarbetet för Lunds universitet.
- Samordnare: Nathalie Stenbeck, Nationalekonomiska institutionen
- Områdesansvarig resultat: Jessica Carlsson, Historiska institutionen
- Områdesansvarig studiedeltagande: Camilla Hedberg, Ladokavdelningen
- Områdesansvarig studiedeltagande: Cecilia Peltola, Ladokavdelningen
- Områdesansvarig forskarutbildning: Benedicte Sato Arentzen, Ladokavdelningen
- Områdesansvarig examen: Imke Thormählen, Examensavdelningen
- Områdesansvarig uppföljning: Tomas Johansson
- Områdesansvarig utbildningsinformation: Michael Olofsson, Antagningsavdelningen
- Områdesansvarig grunddata: Per Auster, Ladokavdelningen
Arbetet för de områdesansvariga kommer att bestå i att testa hur Ladok3s funktioner passar för de utmaningar som finns på Lunds universitet och att kunna prioritera vilka funktioner som är absolut mest nödvändiga att projektet utvecklar. Till sin hjälp kommer de områdesansvariga också att behöva referensgrupper som snabbt kan ge respons på funktioner.
Samordnaren uppgift kommer att vara att vara att samla in de områdesansvarigas synpunkter och att tillsammans med projektledaren företräda Lunds universitet i möten med Ladok3-projektet.
Nu har Kungliga Musikhögskoalan gått över till Ladok3
I dag gick Kungliga Musikhögskolan över från nuvarande Ladok till Ladok3 och är därmed det första lärosäte som går över från dagens Ladok till Ladok 3.
Produktionssättningen av det nya systemet har gått bra och migrationen av data från nuvarande system har också fungerat. Det är också första gången som integrationer mellan NYA och Ladok3 går igång.
Produktionssättningen tog det längre tid än planerat för att verifiera data och säkerställa att alla skillnader mellan gamla och nya Ladok går att förklara.
– Det har varit mycket lärorikt och vi har tagit med oss en hel del, förbättringar inför kommande produktionssättningar, meddelar representanter för projektet.
Kungliga Musikhögskolan är ett förhållandevis litet lärosäte med 1330 registrerade studenter, varav 660 är helårsstudenter. Lärosätet utbildar musiker, musiklärare och musikproducenter och har därmed snarlika utbildningar. Lärosätet har fått en tidig version av Ladok3 som täcker lärosätets nuvarande behov, samtidigt fortsätter Ladok3 att utvecklas för att kunna möta krav som andra lärosäten ställer.
Nästa lärosäte som går över till Ladok3 är Malmö högskola som kommer att gå över under första kvartalet 2017. När Malmö högskola har gått över, anses systemet så pass utvecklat att en rad mindre lärosäten kan använda sig av Ladok3, men utvecklingen av Ladok3 kommer att fortsätta. Enligt nuvarande plan kommer samtliga lärosäten ha gått över till Ladok3 senast första halvåret 2018.
Har du missat några informationsmöten?
Välkommen till informationsträff om Ladok3 för förvaltningen!
Om allt går enligt planerna så kommer Lunds universitet att gå över till Ladok3 om lite drygt ett år och därmed också släcka ner nuvarande system. Även du som inte arbetar dagligen med Ladok kan komma att påverkas av skiftet på olika sätt.
Därför bjuder vi in till ett informationsmöte om det nya systemet. Informationsmötet är riktat sig till alla som arbetar inom universitetsförvaltningen, förutom ”Student och utbildning” (Ladokavdelningen, Antagningsavdelningen och Examensavdelningen).
Vi kommer bland annat prata om de största skillnaderna mot dagens system, hur driftsättningen är planerad och om hur Lunds universitet arbetar för att påverka utvecklingen av systemet. Det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor, och eventuellt lite demo av systemet
Mötet äger rum direkt efter förvaltningsseminariet den 5 december, i samma lokal.
- Datum: 5 december
- Tid: 14:45-16
- Var: LUX hörsal, nedre delen
Välkomna!
Med vänliga hälsningar
Karim Andersson, projektledare för Ladok3-projektet vid Lunds universitet
Boel Nilsson, kommunikatör för Ladok3-projektet vid Lunds universitet
Rekrytering av områdesansvariga och samordnare för arbete med fas 2-utvecklingen av Ladok3 inom LU:s införandeprojekt
Bakgrund
LU har blivit utvald till mållärosäte för fas 2-utvecklingen av Ladok3. Detta innebär att LU aktivt ska delta i arbetet med att få till ett så bra system som möjligt vid den tidpunkt (troligtvis februari/mars 2018) när LU tar Ladok3 i drift, vilket också påverkar prioriteringen för hela systemet/samtliga lärosäten.
För att stödja detta arbete behöver LU:s införandeprojekt utökas med fler personer som arbetar med och är insatt i funktionaliteten i Ladok3.
Ett antal (5-7) områdesansvariga och en samordnare kommer att rekryteras. Varje uppdrag kommer att omfatta 10-30% av heltid, under främst 2017, men eventuellt även delar av 2018.
Arbetsuppgifter
Arbetet kommer till stor del gå ut på att vara insatt i Ladok3:s funktioner och kunna relatera detta till processer/arbetsuppgifter på LU. Bortsett från de nedan beskrivna mötena förutsätts man arbeta i Ladok3:s testmiljö för att genomföra funktionella tester och bli insatt i systemet samt att läsa tillgänglig dokumentation.
Arbetet planeras ske inom ramen för veckoliga avstämningar med Ladok3-projektet. På dessa möten delar troligtvis samordnaren tillsammans med projektledaren från LU (samt personal från det nationella projektet). På vissa möten kommer även områdesansvariga att delta. Under dessa möten tas dels svar upp från förra veckan möte, samt nya frågor ställs. Denna kommunikation är riktad mot/från både LU och Ladok3-projektet(1). Efter mötena sprids frågor till de områdesansvariga som arbetar med frågeställningen under den kommande veckan. Dels på egen hand, men också via referensgrupper. Någon dag före nästa veckas möte samlar samordnaren upp alla inkomna svar för input till det kommande mötet med Ladok3-projektet. Arbetet förväntas ske med korta ledtider.
De områdesansvariga deltar också i de verksamhetstester som Ladok3-projektet/Ladokkonsortiet kommer att anordna på LU under 2017, inom sina respektive områden.
Not 1: Malmö högskolas arbete kan följas på https://confluence.its.umu.se/confluence/display/LMS/. LU:s arbete förutsätts bli liknande.
Vi erbjuder
- Ett ansvarsfullt uppdrag
- Möjlighet att vara med att påverka hur Ladok3 blir, ett system som kommer att påverka arbetet på Sveriges lärosäten under läng tid
- Du blir extra insatt i funktionalitet och kan fundera på framtida arbetsprocesser
Vi söker
- 1 Samordnare – samordnar arbetet mellan områdesansvariga (skulle kunna kombineras med områdesansvar
- 1 Områdesansvarig utbildningsinformation + grunddata
- 2-3 Områdesansvariga studiedeltagande (antagning inom program, registrering m.m.).
- Varav en med särskilt ansvar för forskarutbildning (även resultat för FOutb)
- 1 Områdesansvarig resultat
- 1 Områdesansvarig examen
- 1 Områdesansvarig uppföljning
Totalt sett vill vi ha personal som täcker upp så brett som möjligt. Både vad gäller att ha insikt i hela LU på olika nivåer (centralförvaltningen, fakultet och institution) och funktionalitet (terminsregistrering/ej, kurser med många prov/moduler osv). Vi kommer att eftersträva en bra fördelning inom hela gruppen områdesansvariga.
Beroende på de sökandes kompetenser och erfarenheter kan områdesindelningen justeras.
Tid för uppdragen
Uppdragen kommer att pågå under 2017. Beroende på hur Ladok3-projektet utvecklas kanske det behövs förlängning in i 2018. Exakt tidpunkt för start är inte heller bestämd, men det är bra om man kan börja arbeta i början av 2017, där första tiden går åt introduktion, och där man sedan fasas in i arbetet med kravsamordning när det blir aktuellt.
De områdesansvariga är tänkta att omfatta 10-30% av en heltidstjänst. Exakt tid som kan tilldelas beror dels på era möjligheter/önskemål och exakt hur uppdelningen mellan/inom områdena ser ut, och det påverkas av att få en bra helhet mellan alla sökande och utvalda. Då arbetet kommer att pågå kontinuerligt krävs löpande insatser, men ibland kan det bli aktuellt med högre/lägre andel arbetstid under någon/några veckor. Detta kan vara flexibelt, både med tanke på Ladok3-arbetet och ditt vanliga arbete.
Det är ingen anställning/ändrad placering som uppdragen gäller, utan att en del av din tid köps av Ladok3-införandeprojektet genom omkontering av lön.
Ansökan
Skicka din intresseanmälan till karim.andersson@kansli.lth.se, senast tisdagen 6 december.
Meddela vilket/vilka uppdrag som din anmälan gäller. Berätta varför du passar bra för uppdraget, och om du har input till hur områdena grupperas. Meddela också (om möjligt) vilken omfattning i tid som du skulle kunna medverka på. Finns det begränsningar gällande start- och/eller sluttider?
Kommentarer