Så kommer administrationen av forskarutbildning att fungera

Webbaserat och fokus på självservice präglar även administrationen av forskarutbildning i Ladok3, men  mycket kommer att fungera på samma sätt som idag.

I gamla Ladok har forskarutbildningen dokumenterats i en egen del, men i nya Ladok finns den på samma ställe som grund-och avancerad nivå, och följer samma principer: Det är webbaserat, mer fokus på självservice och innebär minskad pappershantering.

Så kommer antagningsprocessen att fungera

Antagningsprocessen blir den samma som tidigare: Blankett skickas till LTHs kansli, Med-faks kansli eller Ladokgruppen som etablerar doktoranden i nya Ladok.

Doktoranden antas till ett forskarämne, och kopplas till ett ämnestillfälle där start- och slutdatum på utbildningen specificeras. Man kan lägga till studieperioder om doktoranden använder längre tid än förväntad vid utbildningen början. Doktorand kan också antas till ’senare del’ eller till licentiat-examen.

Ämnestillfälle påbörjas genom registrering på första ingående kurstillfälle/motsvarande, vilket kan vara en doktorandkurs eller avhandlingsarbetet.

Som tidigare dokumenteras handledare (kallas nu aktörer), studiebehörighet, anknytning till annat lärosäte, beslut om ISP i nya Ladok (gäller för de fakulteter som i dag dokumenterar ISP i Ladok).

Administratören kan lägga till kurstillfällen för doktorandkurser som doktoranden antingen själv kan registrera sig på eller kan administratören göra detta.

Avhandlingen blir en typ av kurs

Doktorsavhandlingen, själva forskningsarbetet, fungerar som en typ av kurs i Ladok. Hur vi ska lägga upp detta på ett effektivt sett undersöks nu.

Läskurser, seminarier, konferenser kan antingen läggas upp som en kurs med kod annars skapar man en individuell kurs i Ladok. De individuella kurserna har inget krav på fastställd kursplan.

Examinator måste attestera digitalt

Resultatrapportering gäller också för forskarutbildningsnivån. Lärare kan rapportera in resultat på kurs/motsvarande. Alla handledare – också externa kan alltså rapportera i Ladok. Examinator måste in i Ladok och attestera, det vill säga, digitalt skriva under betygslistan.

All behörighet går genom LUCAT, också för externa handledare.  Rapporterande lärare och attestanter(examinatorer) behöver gå en kort webbutbildning. Externa handledare som inte redan har Lucat-konto behöver få det. Kontakta Lucat-administratören på din organisation.

Förbered, genom att inrätta kurser

Det förenklar att inrätta kurser på forskarnivå redan nu. Dessa kommer att konverteras över till nya Ladok. Ladokgruppen skapar kurskoderna efter beställning från institutionerna. LTH:s institutioner använder FUD-systemet.

Funktioner i nya Ladok som fungerar ungefär som tidigare är: ”Rapportering av aktivitet och försörjning”, ”Alla kurser klara” och ”Uppnådd andel”.

Examenshandläggaren behandlar examen för doktorander, och dekan kommer fortsätta stå för det officiella utfärdande av examen och skriva under.

En del utveckling återstår

Det vi fortfarande utreder är hur forskningsarbetet ska läggas upp i Ladok, och hur och på vad doktoranden ska registrera sig varje halvår. Vi hoppas kunna ge mer utförlig information efter nyår

2017/11/22

Införandet i verksamheten