Det kan bli nya rutiner för registrering av kurser i Ladok3

Arbetar du med doktorandhantering eller på ett program som använder sig av terminsregistrering? I så fall kan det bli nya rutiner för hantering av kurser i Ladok3.

I Ladok3 hanteras all registrering på kurs via kurstillfällen (anmälningskoder).

Kurser på grund- och avancerad nivå

För kurser på grund- och avancerad nivå skapas dessa tillfällen, av institutionerna, i Lubas. Lubas.lu.se. För institutioner tillhörande LTH kommer tillfällen att skapas via integrationer till LubasPP.

För er som har program med kursregistrering i dag är detta inte någon skillnad men har ni program med terminsregistrering är detta ett nytt moment.

Lubas kommer att ha två vägar för att skapa ett kurstillfälle

Det ena alternativet är skapa kurstillfälle för antagning via NyA-systemet. Detta alternativ innehåller obligatoriska fält i form utav antagningstal, urval, förkunskapskrav med mera och kommer att fungera som idag.

Det andra alternativet är skapa kurstillfällen för Ladok. Detta alternativ innehåller ingen information som behövs för antagning utan endast värden som är nödvändiga för att skapa ett kurstillfälle i Ladok. Detta alternativ är ännu inte driftsatt men beräknas vara klart under 2017.

Kurser på forskarnivå

I Ladok3 kommer även forskarstuderande att registreras på kurser och för denna registrering krävs ett kurstillfälle. För närvarande finns inte något försystem för att skapa dessa kurstillfällen utan dessa får skapas manuellt i Ladok3.

För dessa kurstillfällen finns två val:

1. Skapa kurstillfälle till en kurs med kurskod (fastställd kursplan). Till dessa kurstillfällen kan flera forskarstuderande knytas (förväntat deltagande).
  2. Skapa individuellt kurstillfälle för kurs utan kurskod. Dessa kurstillfällen skapas för en forskarstuderande i taget.

Informationsmöte för program som använder sig av terminsregistrering

Ladok3-projektet kommer att gå ut till alla fakulteter angående hantering av program.

Informationsmöte för doktorandhantering i Ladok3

För doktorandhantering kommer ett eller flera informationstillfällen att erbjudas längre fram. Vi kommer att återkomma med datum och mer information.

2017/10/30