Viktig information angående utbildning och behörighet i Ladok3

Inför övergånget till Ladok3 måste alla användare ansöka om behörighet. Det kommer också att vara nödvändigt med utbildning för många användare i Ladok.

Behörighet

Nästa vår får vi ett nytt Ladok på Lunds universitet, Ladok3. Inför införandet måste alla som ska arbeta i systemet ansöka om behörighet.Behörigheten kommer att sökas via Lucat och vi kommer att gå ut med mer information när vi öppnat för ansökan. Notera att även examinatorer kommer att behöva ansöka om behörighet i Ladok, eftersom de kommer att skriva under betygslistan digitalt i Ladok3.

Utbildningar i Ladok3 för rapporterande lärare och examinatorer

Lärare som rapporterar in resultat direkt i Ladok3, kommer att gå en behörighetsgivande webbutbildning.

Examinatorsutbildning i Ladok3: En utbildning för alla som är examinatorer. Utbildningen är behörighetsgivande och en förutsättning för att examinator ska kunna göra sitt jobb. En kort webbutbildning.

Utbildning i Ladok3 för administratörer- OBS ändrat upplägg

Upplägget för utbildningarna i Ladok3 för administratörer har förändrats. Det gäller speciellt utbildningen Ladok3: studieadministration på grund- och avanceradnivå. I denna utbildning kommer vi bara att fokusera på registrering och resultatrapportering. Vi kommer därför inte att gå igenom programhantering och tillgodoräknande vid detta tillfälle. Istället kommer vi att erbjuda informationstillfällen när Ladok3 är driftsatt för att informera om dessa delar.  Vi kommer också att erbjuda ett tillfälle där vi berättar om hur man rapportera aktivitet och försörjning för doktorander. Detta för att administratörer som arbetar med grund och avancerad nivå och bara arbetar ytterst lite med doktorandhantering, inte ska behöva gå båda utbildningarna.

För administratörer kommer vi att erbjuda tre olika utbildningar

1, Ladok3: Studieadministration på grund- och avanceradnivå.  Denna kurs riktar sig till dig som arbetar med att registrera och rapportera. Finns redan i Kompetensportalen

2, Ladok3: Studieadministration för forskarutbildning. Denna kurs riktar sig till dig som resultatrapporterar på forskarnivå (Behörighet RS90). Finns redan i Kompetensportalen

3, Ladok3 för internationella handläggare. Denna kurs riktar sig till dig som arbetar med in- och utresande utbytesstudenter. (Öppnar inom kort i Kompetensportalen)

För administratörer som bara arbetar med utdata kommer det inte att krävas någon utbildning.

2017/11/23

Okategoriserade