Ny rutin för examinatorer i Ladok3

I Ladok3 kommer momentet där examinator skriver under betygslistan att vara digitalt istället för i pappersform. Detta gäller även handledare på forskarutbildning.

För att kunna utföra sitt arbete behöver examinatorerna därför ansöka om behörighet i Ladok3. Behörigheten kommer att kunna sökas i LUCAT. Vi kommer att gå ut med mer information när vi öppnar anmälan.

För att få behörighet kommer examinatorerna gå en utbildning. Denna kommer att vara webbaserad och kommer att vara, kort, ca:15 minuter. Utbildningen är inte färdig, men kommer att gå att söka via Kompetensportalen.

Ladok3-projektet har ingen lista över examinatorer på Lunds universitet och därför är det viktigt att det inom varje organisation säkerställs vilka som är examinatorer och säkerställer att dessa går utbildning och ansöker om behörighet.