Ladok på LU

Om Ladok på Lunds universitet

Visa rutor

E-postadresser för studenter i Ladok

I och med nya Ladok/Ladok3 kommer hanteringen av studenters e-postadresser i Ladok förändras ganska radikalt mot vad som tidigare gällt i LU:s Ladok.

Tidigare har studentens @student.lu.se-adress (längre tillbaka även @student.lth.se) kopplat till StiL-kontot lagts in i Ladok av Lucat/StiL-systemet när studenten börjat på LU, och studenten har själv inte kunnat ändra adressen. Istället har LU:s personal uppmanats att informera studenterna om att de antingen måste läsa @student.lu.se-mailen eller också ställa in vidaresändning.

Framöver blir detta helt annorlunda. Studenterna kommer själva att kunna byta sin adress i Ladok till vilken de själva vill, och det är även en adress för hela Ladok (dvs samtliga lärosäten) till skillnad från idag då varje Ladok-register (ett per lärosäte) kan ha sin egen e-postadress för samma student.

För nya studenter (gäller primärt från HT2018)
För studenter som tidigare inte varit studenter på något av Sveriges lärosäten kommer e-postadressen att föras över från NyA när de blivit antagna till sin första utbildning (detta gäller inte studenter som antas på annat sätt, t.ex. inresande utbytesstudenter och doktoranader) och då är det alltså den adressen som de själva angivit i NyA-systemet som förs över till Ladok. Detta är en privat adress som är aktiv (studenten har ju precis använt den för att bli antagnen. De kan själva byta till t.ex. @student.lu.se-adressen om de vill.

För befintliga studenter (vid Ladok-bytet i mars/april)
För befintliga studenter är det lite mer komplicerat. När LU konverterar data till Ladok3 kommer studenternas befintliga e-postadresser (@student.lu.se-adresser) föras över, men inte om studenten redan har en e-postadress i Ladok3. Detta inträffar om studenten varit aktiv på ett lärosäte som var före LU att gå över till Ladok3 (se lista). Vilka studenter som varit aktiva på olika lärosäten är väldigt slumpartat, och därför svårt att förutsäga vilka studenter som får ändrad e-postadress.

LU kommer (vid övergången) att få en lista på de studenter som fått sin e-postadress utbytt, och vi kommer kontakta dem för att meddela att så skett, och be dem titta över så att de har rätt adress (= en adress som de läser regelbundet) i Ladok framöver.

LU-e-postadresserna framöver
Det har diskuterats huruvida @student.lu.se-adresserna ska erbjudas till studenter framöver. Inga beslut är fattade i frågan, mer än att det inte kommer att ske någon ändring på 2-3 års sikt. Notera att även om själva e-postadressen kanske inte finns kvar i framtiden kommer studenterna att ha ett studentkonto (StiL-konto) för att kunna logga in i diverse tjänster (som Ladok, datorsalsdatorer, LMS, m.fl.), och det är i så fall enbart själva e-postkontot som inte finns kvar.

2018/02/21

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

3 Kommentarer Lämna en kommentar

Information om Ladoks stängning har nått studenterna

I fredags skickades ett mejl ut till samtliga studenter vid Lunds universitet för att informera dem om att Ladok kommer att vara stänga 21 mars kl 17:00 och öppna igen den 9 april.

För information till studenter hänvisar vi till två webbsidor som kommer att uppdateras kontinuerligt.

Mejlen som skickades ut, kan du läsa här:

2018/02/19

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nya informationstillfällen

Ladok3-projektet erbjuder nya informationstillfällen för dig som behöver veta mer om Ladok3 i ditt arbete. De olika tillfällena kommer att ha olika teman.

För internationella handläggare

Informationsträff för internationella handläggare, ersätter den utbildning för internationella handläggare som var planerad sedan tidigare. Anmälan sker via Kompetensportalen.

  • 7 mars kl 13:15-16. Plats: Genetikhusets aula. Sölvegatan 29b
  • 14 mars kl 13:15-16. Plats: Sal 306, Sölvegatan 29b

 Informationspass, efter driftsättning

För dessa informationspass krävs ingen anmälan.De kommer att hållas i Genetikhusets aula på Sölvegatan 29b

  • Tillgodoräknande 17 april kl 10-12
  • Uppföljning 23 april kl 13:15-15 (INSTÄLLT, ERSÄTTS MED ANNAT TILLFÄLLE)
  • Programhantering 2 maj kl 13:15-15
  • Aktivitet och försörjning (doktorander) 16 maj 9-11
2018/02/15

Inlägget postades i

Doktorand Information

Kommentarer

4 Kommentarer Lämna en kommentar

Checklista inför Produktionssättning av Ladok3

Inför driftsättningen av Ladok3 är det en del beslut och förberedelser som måste göras inom institution/ fakultet. Vi har samlat ihop en checklista på saker som bör förberedas för, och beslutas om. Denna checklista kommer att uppdateras efterhand, när fler saker dyker upp

Beslut att fatta på institution/fakultet inför Ladok3

  • Besluta om vem/vilka som ska resultat rapportera, lärare eller administratörer
  • Förbereda examinatorer på att de måste attestera digitalt.
  • Utse vem som ska ha behörighet att skapa kurstillfällen i LUBAS (detta är en ny arbetsuppgift enbart på programmen som i dagsläget har terminsregistering, men inte på LTH. Ladokgruppen har pratat med de som är berörda)

Behörigheter

  • Se till att alla som behöver behörighet har ansökt om detta i LUCAT, gäller även alla examinatorer och de lärare som ska rapportera i Ladok. Vi kommer att gå ut med information när ansökan öppnar

Administrativa förberedelser inför systembytet

  • Förbered att Ladok är stängt 22 mars -9 april. Stänger 21 mars kl 17:00
  • Avsluta alla pågående ärenden, t.ex. resultatlistor, eftersom oavslutade ärenden inte sparas och då går arbetet förlorat. Det kommer givetvis att gå att lägga in saker i efterhand.
  • Om ni har många kurser som börjar i v12, Avsett tid för administratörer den 19-21 mars, så att de kan sköta registreringar
  • Avsett tid utbildning
  • Inrätta kurser på forskarnivå, gäller återkommande kurser. Ladokgruppen skapar kurskoderna i Ladok efter era beställningar.
  • För program med terminsregistrering: Planera hur antagning till kurser ska ske i Ladok3 när terminsregistreringen inte längre finns kvar. Ladokgruppen har nu ett pågående arbete med att stämma av den framtida hanteringen för varje program.
  • Anpassa öppettider för webbregistrering, så att detta blir så smidigt för er och era studenter i och med stängningen av Ladok (inkl studentportalen) kl 17 21/3

Administrativa förberedelser inför systembytet – för er som har tentamensanmälan i Ladok

  • Anpassa anmälningsperioder för de tentor som hanteras i Ladokportalen. Lämplig sista anmälningsdag är 18/3 för tentor som börjar fram till första veckan i maj.
    För de tentor som förs över från TimeEdit till Ladok är detta redan påtänkt och ändrat, men kolla gärna upp det i portalen.
  • Före stängning, ta ut (gärna både på papper och som PDF) listor från RS01 över anmälda studenter och deras eventuella anonymkoder.
  • Det går att låta studenterna tentera anonymt, och även rätta dem anonymt, även om ni inte hinner rätta tentorna före övergången. Själva anmälningarna kommer dock inte att konverteras till nya Ladok. Detta innebär i så fall att man måste översätta tentorna till personnummer före inläggning i nya Ladok. Detta ger visst merarbete (en engångsföreteelse). Här kan ni fundera på om ni i tentorna i mars och april ska skrivas anonymt eller inte. T.ex. har LTH fattat beslut om att göra undantag från kravet på anonym rättning under tentor som går dessa månader, och låta varje institution/kurs avgöra hur de ska gå tillväga.

Lubas

  • Lubas är stängt för teknisk service helgen 17-18 mars. Lubas moduler för utbud, kurs-och utbildningsplaner, samt LubasPP stängs fredag 16 mars kl 16.00 och är öppet igen måndag 19 mars kl 09.00.
  • Lubas stängs för användare 20 mars. Sista överföring från Lubas till Ladok2 blir natten mot 21 mars. Lubas öppnas för användare igen 9 april.
  • För program där antagningen till kurser inom programmet fr o m höstterminen 18 ska göras via NyA ska utbildningstillfällen skapas i Lubas antagningsomgång KURSHT18 senast 15/2.
  • För utbildningstillfällen med start under andra halvan VT18:
    Så mycket som möjligt bör skapas i Lubas före 20/3 så att det finns på plats i Ladok före övergången.
  • Antagningsomgång LADOKHT18 – för utbildningstillfällen utan antagning via NyA – öppnas i Lubas i mitten av februari. Överföring av dessa tillfällen till Ladok startar efter övergången till Ladok3. Deadline för tillfällen som ska ingå i programstrukturer – motsvarande tidigare terminsregistrering – är 2 maj.
  • Lathund för hur du skapar utbildningstillfällen i Lubas hittar du här
  • OBS! När du skapar utbildningstillfällen framöver…
    Tänk på att kontrollera uppgifter som datum, takt, tid och poängfördelning över terminer extra noga innan du sätter till status Aktiv.
  • Start- och slutdatum för webbregistrering i Lubas:
    • Efter att Ladok3 införts kommer start- och slutdatum för webbregistrering att hanteras i Lubas. När ett utbildningstillfälle skapas kommer fördefinierade datum att föreslås och du kan välja ett behålla dem, ändra datum, eller välja att webbregistrering inte ska användas.
    • För de utbildningstillfällen som skapas i Lubas före övergången till Ladok3 kommer fördefinierade datum för webbregistreringsperiod att användas. Ladokgruppen kommer att ställa fråga till institutioner/fakulteter om för vilka tillfällen detta inte passar. Ändringar görs sedan centralt.
  • När utbildningstillfällen publiceras från Lubas till Ladok blir de samtidigt tillgängliga för import till andra system via Integrationsplattformen.

Det som står om Lubas gäller inte för LTH:s institutioner. Kurser hanteras i LubasPP och andra funktioner t.ex. av LTH:s antagningsavdelning.

Tidsplanering för kursadministration efter driftsättning

Arbetsmoment System Vem När
Skapa nya kurser inför kommande terminer UBAS Institution Före skapandet av kurstillfälle
Skapa moduler (provkoder) inför kommande terminer UBAS Institution Före skapandet av kurstillfälle
Skapa kurstillfälle för antagning via NyA LUBAS Institution 15 juni (inför VT)

/15 december (inför HT)

Skapa kurstillfälle utan antagning via NyA LUBAS Institution Senast 1 maj/1 december
Information om ingående kurser (programplan) inför kommande termin Excel Institution skickar till Ladokgruppen Senast 1 maj/1 december
Inläggning av struktur (programplan) LADOK Ladokgruppen Maj-Juni/december
Kontroll av förkunskapskrav LADOK/NyA Institution Juni-Juli/december
2018/01/24

Kommentarer

3 Kommentarer Lämna en kommentar

Anmäl dig till utbildning i Ladok3

Är du administratör och arbetar med att rapportera in resultat på grund- och avancerad nivå eller på forskarnivå? Passa på att anmäla dig till utbildning i Ladok3 redan nu i Kompetensportalen.

Utbildningen har redan kört igång, men trots stor uppslutning är det många fler som behöver gå utbildningen innan Ladok3 driftsätts. Många av de utbildningstillfällen som är upplagda i Kompetensportalen är bara halvfulla och det oroa oss. Projektet har redan ett tajt schema för utbildningar och har begränsade möjlighet att erbjuda extra utbildningstillfällen närmre driftsättning.

För administratörer finns just nu dessa två utbildningar

Ladok3: Studieadministration på grund- och avanceradnivå.  Denna kurs riktar sig till dig som arbetar med att registrera och rapportera. Finns redan i Kompetensportalen

Ladok3: Studieadministration för forskarutbildning. Denna kurs riktar sig till dig som resultatrapporterar på forskarnivå (Behörighet RS90). Finns redan i Kompetensportalen

Vi håller fortfarande på att utveckla utbildningar för:

  •  internationella handläggare
  • examinatorer
  • lärare som vill rapportera i Ladok
  • personer som bara använder Ladok för utdata.

Läs mer om utbildning i Ladok3

2017/12/06

Inlägget postades i

Doktorand

Kommentarer

2 Kommentarer Lämna en kommentar

Ladokanvändare inlagda som prenumeranter på bloggen

Alla befintliga Ladokanvändare har nu blivit inlagda som prenumeranter till bloggen. Detta innebär att alla ni får meddelande när vi skriver blogginlägg som har med Ladok3-införandet att göra. I och med att vi kommer närmare Ladok3-införandet är det viktigt att nå ut med information, och detta är ett enkelt sätt att se till att alla nuvarande Ladok-användare får informationen. Vi kommer att informera om utbildningarna, tips och trix, saker att hålla koll på osv.

Om du redan är prenumerant blir det ingen skillnad för dig. (Det finns några personer som blivit upplagda med två olika e-postadresser; får du dubbla mail, hör av dig!)

Om du trots allt inte vill få meddelanden från Ladok3-bloggen, avanmäl dig (en bit ner på höger sida).

2017/12/05

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Viktig information angående utbildning och behörighet i Ladok3

Inför övergånget till Ladok3 måste alla användare ansöka om behörighet. Det kommer också att vara nödvändigt med utbildning för många användare i Ladok.

Behörighet

Nästa vår får vi ett nytt Ladok på Lunds universitet, Ladok3. Inför införandet måste alla som ska arbeta i systemet ansöka om behörighet.Behörigheten kommer att sökas via Lucat och vi kommer att gå ut med mer information när vi öppnat för ansökan. Notera att även examinatorer kommer att behöva ansöka om behörighet i Ladok, eftersom de kommer att skriva under betygslistan digitalt i Ladok3.

Utbildningar i Ladok3 för rapporterande lärare och examinatorer

Lärare som rapporterar in resultat direkt i Ladok3, kommer att gå en behörighetsgivande webbutbildning.

Examinatorsutbildning i Ladok3: En utbildning för alla som är examinatorer. Utbildningen är behörighetsgivande och en förutsättning för att examinator ska kunna göra sitt jobb. En kort webbutbildning.

Utbildning i Ladok3 för administratörer- OBS ändrat upplägg

Upplägget för utbildningarna i Ladok3 för administratörer har förändrats. Det gäller speciellt utbildningen Ladok3: studieadministration på grund- och avanceradnivå. I denna utbildning kommer vi bara att fokusera på registrering och resultatrapportering. Vi kommer därför inte att gå igenom programhantering och tillgodoräknande vid detta tillfälle. Istället kommer vi att erbjuda informationstillfällen när Ladok3 är driftsatt för att informera om dessa delar.  Vi kommer också att erbjuda ett tillfälle där vi berättar om hur man rapportera aktivitet och försörjning för doktorander. Detta för att administratörer som arbetar med grund och avancerad nivå och bara arbetar ytterst lite med doktorandhantering, inte ska behöva gå båda utbildningarna.

För administratörer kommer vi att erbjuda tre olika utbildningar

1, Ladok3: Studieadministration på grund- och avanceradnivå.  Denna kurs riktar sig till dig som arbetar med att registrera och rapportera. Finns redan i Kompetensportalen

2, Ladok3: Studieadministration för forskarutbildning. Denna kurs riktar sig till dig som resultatrapporterar på forskarnivå (Behörighet RS90). Finns redan i Kompetensportalen

3, Ladok3 för internationella handläggare. Denna kurs riktar sig till dig som arbetar med in- och utresande utbytesstudenter. (Öppnar inom kort i Kompetensportalen)

För administratörer som bara arbetar med utdata kommer det inte att krävas någon utbildning.

2017/11/23

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Så kommer administrationen av forskarutbildning att fungera

Webbaserat och fokus på självservice präglar även administrationen av forskarutbildning i Ladok3, men  mycket kommer att fungera på samma sätt som idag.

I gamla Ladok har forskarutbildningen dokumenterats i en egen del, men i nya Ladok finns den på samma ställe som grund-och avancerad nivå, och följer samma principer: Det är webbaserat, mer fokus på självservice och innebär minskad pappershantering.

Så kommer antagningsprocessen att fungera

Antagningsprocessen blir den samma som tidigare: Blankett skickas till LTHs kansli, Med-faks kansli eller Ladokgruppen som etablerar doktoranden i nya Ladok.

Doktoranden antas till ett forskarämne, och kopplas till ett ämnestillfälle där start- och slutdatum på utbildningen specificeras. Man kan lägga till studieperioder om doktoranden använder längre tid än förväntad vid utbildningen början. Doktorand kan också antas till ’senare del’ eller till licentiat-examen.

Ämnestillfälle påbörjas genom registrering på första ingående kurstillfälle/motsvarande, vilket kan vara en doktorandkurs eller avhandlingsarbetet.

Som tidigare dokumenteras handledare (kallas nu aktörer), studiebehörighet, anknytning till annat lärosäte, beslut om ISP i nya Ladok (gäller för de fakulteter som i dag dokumenterar ISP i Ladok).

Administratören kan lägga till kurstillfällen för doktorandkurser som doktoranden antingen själv kan registrera sig på eller kan administratören göra detta.

Avhandlingen blir en typ av kurs

Doktorsavhandlingen, själva forskningsarbetet, fungerar som en typ av kurs i Ladok. Hur vi ska lägga upp detta på ett effektivt sett undersöks nu.

Läskurser, seminarier, konferenser kan antingen läggas upp som en kurs med kod annars skapar man en individuell kurs i Ladok. De individuella kurserna har inget krav på fastställd kursplan.

Examinator måste attestera digitalt

Resultatrapportering gäller också för forskarutbildningsnivån. Lärare kan rapportera in resultat på kurs/motsvarande. Alla handledare – också externa kan alltså rapportera i Ladok. Examinator måste in i Ladok och attestera, det vill säga, digitalt skriva under betygslistan.

All behörighet går genom LUCAT, också för externa handledare.  Rapporterande lärare och attestanter(examinatorer) behöver gå en kort webbutbildning. Externa handledare som inte redan har Lucat-konto behöver få det. Kontakta Lucat-administratören på din organisation.

Förbered, genom att inrätta kurser

Det förenklar att inrätta kurser på forskarnivå redan nu. Dessa kommer att konverteras över till nya Ladok. Ladokgruppen skapar kurskoderna efter beställning från institutionerna. LTH:s institutioner använder FUD-systemet.

Funktioner i nya Ladok som fungerar ungefär som tidigare är: ”Rapportering av aktivitet och försörjning”, ”Alla kurser klara” och ”Uppnådd andel”.

Examenshandläggaren behandlar examen för doktorander, och dekan kommer fortsätta stå för det officiella utfärdande av examen och skriva under.

En del utveckling återstår

Det vi fortfarande utreder är hur forskningsarbetet ska läggas upp i Ladok, och hur och på vad doktoranden ska registrera sig varje halvår. Vi hoppas kunna ge mer utförlig information efter nyår

2017/11/22

Inlägget postades i

Doktorand Införandet i verksamheten

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Ny rutin för examinatorer i Ladok3

I Ladok3 kommer momentet där examinator skriver under betygslistan att vara digitalt istället för i pappersform. Detta gäller även handledare på forskarutbildning.

För att kunna utföra sitt arbete behöver examinatorerna därför ansöka om behörighet i Ladok3. Behörigheten kommer att kunna sökas i LUCAT. Vi kommer att gå ut med mer information när vi öppnar anmälan.

För att få behörighet kommer examinatorerna gå en utbildning. Denna kommer att vara webbaserad och kommer att vara, kort, ca:15 minuter. Utbildningen är inte färdig, men kommer att gå att söka via Kompetensportalen.

Ladok3-projektet har ingen lista över examinatorer på Lunds universitet och därför är det viktigt att det inom varje organisation säkerställs vilka som är examinatorer och säkerställer att dessa går utbildning och ansöker om behörighet.

2017/11/15

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar


Nyare inlägg Äldre inlägg