Uppdatering om behörigheter – främst koder/organisationer

Det har kommit en del frågor om behörigheter och organisationer. Det är inte helt lätt i och med att koderna i Ladok och Lucat inte är samma. I Ladok är de 4 tecken långa och i Lucat (liksom i Raindance) är de 6 tecken långa. Det är så att de fyra sista siffrorna i Lucat är samma som i Ladok för samtliga organisationer förutom EHL:s institutioner som har en 3:a (i Lucat) istället för ett E. Dessutom har själva fakulteterna helt andra koder i de båda systemen. Förutom skillnad i koder stämmer inte heller namnen på organisationerna alltid överens.

Här kommer nedan finns nu två uppdaterade listor över samtliga kurser resp program och vilka organisationer de är kopplade till. I filerna står både Ladok-koden och Lucat-koden + namnen som används i respektive system. Hoppas att det blir lättare att hitta rätt i och med detta.

I Lucat finns också vissa organisationer som har underavdelningar, som betecknas med “-XX”, t.ex. “1079991-11”. Men i Ladok finns inte dessa underavdelningar, utan man ska alltid ansöka på organisationen utan “-XX”, dvs i detta fallet “107991”. Tyvärr kommer organisationen utan “-XX” längst ner i listan när man söker.

Om du ansökt om behörighet på fel organisation kan du gå in i Lucat och klicka bort behörigheten som ligger på fel organisation och sedan ansöka på nytt om rätt organisation.

Samtliga kurser (grund- och avancerad nivå) och vilken organisation de är kopplade till
Samtliga program och vilken organisation de är kopplade till

En annan sak: Allt som en person med behörigheten “Rapportör – resultat” kan göra ingår även i “Administratör – kurs”. Detta innebär att det är fullständigt onödigt för en kursadministratör att ansöka om båda behörigheterna på samma organisation. “Rapportör – resultat” är primärt till för lärare som ska rapportera resultat.

2018/04/02

Införandet i verksamheten

1. karim

Eva: Ja, i Ladok3 ärvs behörigheterna neråt i organisationen. (Detta förutsätter för all del att organisationsträdet är korrekt upplagt.)

2. Eva Jurlander

Om man har ett huvudkostnadsställe – räcker det inte då att söka behörighet till den och att det också gäller för underliggande kostnadsställen?

3. karim

Sara: Nej, det gör det inte. Den omvända överlappningen är inte fullständig. Dvs allt som ingår i “Rapportör – resultat” ingår även i “Administratör – kurs, men allt som ingår i “Administratör – kurs ingår INTE i “Rapportör – resultat”.

Sedan vet jag inte helt vad du menar med “koppla kurser”. Programadministrationsbehörigheten har ingen överlappning med “Rapportör – resultat”.

4. Sara Engblom

Betyder det då att våra lärare som har behörigheten rapportör – resultat även kan administrera kurserna inom program? Som t ex koppla kurser?