E-postadresser för studenter i Ladok

I och med nya Ladok/Ladok3 kommer hanteringen av studenters e-postadresser i Ladok förändras ganska radikalt mot vad som tidigare gällt i LU:s Ladok.

Tidigare har studentens @student.lu.se-adress (längre tillbaka även @student.lth.se) kopplat till StiL-kontot lagts in i Ladok av Lucat/StiL-systemet när studenten börjat på LU, och studenten har själv inte kunnat ändra adressen. Istället har LU:s personal uppmanats att informera studenterna om att de antingen måste läsa @student.lu.se-mailen eller också ställa in vidaresändning.

Framöver blir detta helt annorlunda. Studenterna kommer själva att kunna byta sin adress i Ladok till vilken de själva vill, och det är även en adress för hela Ladok (dvs samtliga lärosäten) till skillnad från idag då varje Ladok-register (ett per lärosäte) kan ha sin egen e-postadress för samma student.

För nya studenter (gäller primärt från HT2018)
För studenter som tidigare inte varit studenter på något av Sveriges lärosäten kommer e-postadressen att föras över från NyA när de blivit antagna till sin första utbildning (detta gäller inte studenter som antas på annat sätt, t.ex. inresande utbytesstudenter och doktoranader) och då är det alltså den adressen som de själva angivit i NyA-systemet som förs över till Ladok. Detta är en privat adress som är aktiv (studenten har ju precis använt den för att bli antagnen. De kan själva byta till t.ex. @student.lu.se-adressen om de vill.

För befintliga studenter (vid Ladok-bytet i mars/april)
För befintliga studenter är det lite mer komplicerat. När LU konverterar data till Ladok3 kommer studenternas befintliga e-postadresser (@student.lu.se-adresser) föras över, men inte om studenten redan har en e-postadress i Ladok3. Detta inträffar om studenten varit aktiv på ett lärosäte som var före LU att gå över till Ladok3 (se lista). Vilka studenter som varit aktiva på olika lärosäten är väldigt slumpartat, och därför svårt att förutsäga vilka studenter som får ändrad e-postadress.

LU kommer (vid övergången) att få en lista på de studenter som fått sin e-postadress utbytt, och vi kommer kontakta dem för att meddela att så skett, och be dem titta över så att de har rätt adress (= en adress som de läser regelbundet) i Ladok framöver.

LU-e-postadresserna framöver
Det har diskuterats huruvida @student.lu.se-adresserna ska erbjudas till studenter framöver. Inga beslut är fattade i frågan, mer än att det inte kommer att ske någon ändring på 2-3 års sikt. Notera att även om själva e-postadressen kanske inte finns kvar i framtiden kommer studenterna att ha ett studentkonto (StiL-konto) för att kunna logga in i diverse tjänster (som Ladok, datorsalsdatorer, LMS, m.fl.), och det är i så fall enbart själva e-postkontot som inte finns kvar.

2018/02/21

1. karim

Som jag skrev, adresserna kommer finnas kvar *minst* 2-3 år. I övrigt hänvisar jag till SamIT http://www3.lu.se/luwiki/index.php/SamIT som nog är det organ som kommer behandla frågan när/om den blir aktuell.

För övrigt är det ju inte säkert att det är Microsoft/Hotmail som det är problem med i morgon, även om det är jobbigt just nu med dem. Det skulle kunna vara en annan mailtjänst. Även Google skulle kunna spärra LU på motsvarande sätt, även om man där har bättre kontakt och såg till att så inte skedde, trots spam-attacken.

2. Birgitta Olvegart

Med tanke på att det inte ko9mmit någon bekräftelse på att hotmailadresserna + en del andra inte slår tillbaka att mejlet inte kommit fram är det önskvärt att studentadresserna finns kvar.

3. Eva Piculell

Med tanke på de problem som varit att från bla LU adresser nå ut till hotmailadresser mfl är det önskvärt att studentadresserna lever kvar och att studenterna även mycket tydligt uppmanas att använda sig av dessa.