Ny version 7 oktober

7 oktober lanseras version 1.54 av Ladok. Systemet kommer vara avstängt cirka 04-06 på morgonen. Nästa version installeras 21 oktober.

Allmänna nyheter

• Nu stoppas man från att attestera ett klarmarkerat modulresultat ifall det efter klarmarkering har lagts till TG på del av modul med senare beslutsdatum än vad examinationsdatum är på det klarmarkerade modulresultatet.
  • Studentuppgifter (primärt doktorander): Under Studieaktivitet och -finansiering visas nu, per kurspaketering, summerad studieaktivitet och antal kalenderhalvår med studieaktivitet.
  • Resultatintyg: Rättning av ett fel som gjorde att avklarade kurser i vissa fall kunde visas som ej slutrapporterade i Resultatintyget. Felet fanns endast i studentgränssnittet och när intyget begränsades på kurspaketering.
  • Studiedeltagande: Uppehåll kan inte längre dokumenteras för kurspaketeringar med förberett, ej genomfört, kurspaketeringstillfällesbyte.
  • Utbildningsinformation: Vid skapande av utbildningstillfälle är det återigen möjligt att välja period bakåt i tiden.
  • Övergången till ny inloggingssätt kommer nu. Läs mer i inlägget om den saken.

Mina grupper

I den här versionen lanseras en funktion som är ganska lik en som fanns i gamla Ladok, men som hittills inte funnits i nya Ladok.

Mina grupper innebär att man själv kan skapa grupper för egen uppföljning på olika sätt. Man kan själv styra ganska mycket gällande vad man vill se om studenterna som ingår i Mina grupper, vilket gör att funktionen kan se väldigt annorlunda ut för olika användare. Där finns också ett noteringsfält för egen användning. På studenterna man har i sina grupper finns även genvägar till ofta använda sidor i Ladok, så att man snabbt kommer åt dem.

För att lägga in studenter i Mina grupper måste man i dagsläget klistra in (eller ange manuellt) studenternas personnummer; man kan inte göra en utsökning och lägga till de utsökta till en av Mina grupper.

Funktionen fungerar sannolikt särskilt bra för dig som följer upp studenter som är “grupperade” på annat sätt än alla i en kurs/ett program. T.ex. om du har jobbar med ett antal doktorander, är studievägledare och har listor för de du ska följa upp osv.

Lathund för Mina grupper

Funktionen kommer utvecklas framöver, och det finns en länk inne på funktionen där du kan skicka in önskemål om vidareutveckling.

För Firefox kan jag rekommendera ett tillägg, som gör att man mycket enkelt kan markera en kolumn på en webbsida t.ex. personnummer i Ladok (eller en hel tabell), för export till Excel för vidare inkopiering till t.ex. Mina grupper.

Table capture (tillägg till Firefox)

Tips om bokmärken/favoriter

Man kan även (ända sedan Ladok3 kom) spara sidor/utsökningar i Ladok3 i sin webbläsare med bokmärken/favoriter. Det enda man behöver tänka på är att länkarna inte fungerar om man inte redan är inloggad i Ladok; i så fall behöver man logga in och sedan klicka på sitt bokmärke/sin favorit igen, så kommer man rätt.

Detta fungerar på de flesta ställen, men inte alla. Framför allt är det filtreringar och utsökningar som inte fungerar, men tipset är att testa; för det mesta fungerar det, och om inte så gör det inte det.

2020/10/06