Ny inloggning för Ladok 23/9

Onsdagen 23/9 installeras en ny version av Ladok. Blogginlägget om ändringar kommer som vanligt någon dag före, men vi vill redan nu förvarna om att inloggningssättet för Ladok förändras.

Edit 2020-09-21: Förändringen blir inte av i uppgraderingen av Ladok 23/9, utan uppskjuts till nästa uppgradering 7/10. Detta eftersom man än så länge enbart kan söka på engelska namn på lärosätena i SeamlessAccess; kanske inte så stor skillnad för LU, men för vissa andra lärosäten.

Inloggningssättet md.nordu.net (se bild nedan) har haft en del driftproblem på senare tiden (inte jättemånga, men dock) och kommer att ersättas av en annan inloggningstjänst, SeamlessAccess.

md.nordu.net ser ut så här:

inloggning via md.nordu.net

SeamlessAccess ser ut så här:

inloggning via SeamlessAccess

Detta innebär även att alla som tidigare valt att spara Lunds universitet som inloggningslärosäte får välja om på nytt.

I övrigt bör inte bytet medföra något särskilt, förutom då förhoppningsvis färre störningar framöver. Man ska precis som förut välja “Lunds universitet”/”Lund University” och sedan logga in med sitt Lucat-konto (utan “@lu.se” på slutet).

Även www.student.ladok.se får samma byte, men inte www.student.lu.se.

2020/09/16