Aktivitetstillfällen – nya möjligheter, editering stängd upp till en vecka fr. 10/9 kl 12

I den nya Ladok-versionen som kommer 11/9 kommer LU att få nyheten alternativ på aktivitetstillfällen.

Detta innebär en möjlighet att låta studenten välj att anmäla sig till olika alternativ till samma aktivitetstillfälle. Det kan t.ex. röra sig om att tentan går att skriva på två olika orter, att man har olika salar med maxbegränsning så att studenterna fördelas, eller kanske att man har olika tider. Det går att kombinera fritt. Varje student kan enbart anmäla sig till ETT av alla alternativ på samma aktivitetstillfälle, och finns det flera alternativ tvingas han/hon aktivt ta ställning till ett av dem (inget är förvalt).

Har man inga sådana behov behöver man inte lägga in några alternativ. Det skapas alltid upp ett alternativ när man skapar ett aktivitetstillfälle, och då fungerar det precis som förut. Alla gamla aktivitetstillfällen som skapades före 11/9 kommer också bara att ha ett alternativ (såvida inte någon lägger till fler i efterhand).

Manual för hantering av aktivitetstillfällen med alternativ med alternativ.

Införandet påverkar även integrationerna som LU har med olika system. För att detta ska fungera, kommer all editering av aktivitetstillfällen vara avstängt från tisdagen 10/9 kl 12:00 och upp till en vecka framöver (men kan öppna tidigare om allt är klart; vi meddelar i så fall detta).

Studenter kommer kunna anmäla (och avanmäla) sig under hela perioden, men ni kan alltså inte ändra på (inkl lägga till eller radera) själva tillfällena. Tänk på att göra alla ändringar som behövs (och tänk på anmälningsperioden) före stängningen. När det öppnar igen kan ni använda alternativen.

2024/09/04