Ta inte bort passerade aktivitetstillfällen

Vi har fått frågan om man kan ta bort passerade aktivitetstillfällen (=tentatillfällen) från Ladok, för att “städa upp lite”.

Om man använt anonymkoder
I så fall får man inte ta bort anmälningar eller aktivitetstillfällena. Det är här koderna kan kopplas till studenterna i efterhand, t.ex. om man hittar en bortkommen tenta, eller av andra skäl måste gå tillbaka till gamla tentor. Det finns förvisso en logg på varje student, men om man inte vet vilken student som har koden från början är det mer eller mindre omöjligt att hitta rätt.

Om man inte använt anonymkoder
Om tentan inte har anonymkoder är det inte lika viktigt att spara anmälan. Men det finns t.ex. fall där det kanske i efterhand behöver avgöras om en student hade anmält sig eller inte (vissa institutioner har hårdare regler än andra vad gäller huruvida man som oanmäld får skriva tentan eller inte). Man bör därför inte ta bort några anmälningar eller aktivitetstillfället i detta fallet heller.

Sammanfattningsvis: Ta inte bort passerade anmälningar eller aktivitetstillfällen (tentatillfällen) från Ladok.

Tips: När du söker fram aktivitetstillfällen, begränsa på period för att hitta rätt tentor. Då slipper du långa listor.

Se även 4:e punkten under “Allmänna nyheter” på https://ladok3palu.blogg.lu.se/2019/01/nya-funktioner-11-1/ om en buggrättning gällande detta.

2019/01/18