Nya funktioner 11/1

Det blev ingen uppgradering under torsdagen 10/1 till version 1.18 som utlovat. Detta pga ett befarat prestandaproblem i testmiljön, och därför sköt man upp uppgraderingen. Det visade sig att problemet var helt orelaterat till uppgraderingen.

Därmed kommer version 1.18 av Ladok att installeras på morgonen fredagen 11/1 istället. Systemet stänger 05:30 och är uppe senast kl 08:00.

Nästa uppgradering är torsdagen 31/1 (version 1.19 samt 1.20 samtidigt).

Allmänna nyheter

• Diverse förbättringar i Utdata -> Deltagande kurs
  • I den funktionen kan man nu lättare se, söka ut på och filtrera omregistrerade kontra “förstagångsregistrerade”.
  • Flagg-ikonen för borttagning av betyg på helt kurs är nu klickbar, och leder till en sida där de flaggade resultaten visas.
  • Man kan nu inte längre ta bort ett aktivitetstillfälle som det finns anmälda studenter på (vill man göra detta måste man avanmäla samtliga först). Det var en bugg som kom under hösten 2018 som gjorde att man kunde göra detta utan kontroll.
  • Om en student är avstängd får man en varningstriangel när man resultatrapporterar. Enbart om avstängningen inte under examinationsdatum stoppas rapporteringen.

Skrivningspoäng

• När LU gick över till Ladok3 blev alla gamla skrivningspoäng från Ladok2 konverterade till resultatnoteringar av typen fritext, men med benämning “skrivningspoäng”, dvs inte som riktiga skrivningspoäng (resultatnotering av typen skrivningspoäng). Detta har bl.a. lett till att det finns väldigt många kolumner vid resultatrapportering på en del kurstillfällen (väldigt olika mellan olika kurser på LU hur drabbad man är). I och med version 1.18 kommer dessa konverterade “skrivningspoäng” att konverteras till riktiga skrivningspoäng. Men, det går tyvärr inte att göra om det skapats nya riktiga skrivningspoäng på kurstillfället efter att vi gick över till Ladok3; dessa kommer inte att konverteras, så ingen förbättring sker för dessa tillfällen.
  • För att ändå förbättra även för de som inte går att konvertera (bland dessa finns de kurser på LU som har varit mest drabbade av “många kolumner”-problemet), så har funktionen för rapportering och attestering om man använder aktivitetstillfällen (tentamensanmälan) förbättras, så att det enbart visas kolumner för de kurstillfällen som det finns anmälda studenter från, inte från alla möjliga kurstillfällen som det är före 1.18. Notera att denna nya förbättringen än så länge enbart är tillgänglig om man rapporterar eller attesterar från Avancerat -> ‘Gemensamma aktivitetstillfällen’. (Inom snart kommer det menyalternativet flyttas upp till en egen flik och byta namn.) Det är alltså viktigt att man sprider info om detta till alla inblandade.

Nyheter för examenshandläggare

• När en bilaga läggs till i ett ärende kommer det automatiskt en ärendenotering om att så skett. Detta sker även om man tar bort en bilaga.
  • Om man väljer att inte ta med betyget på beviset (typiskt doktorsexamen), så utelämnas numera även fotnot om betygssskala
  • Man kan numera (med rätt behörighet) registervårda bevisbenämning och ändra bevistyp.
  • Nu har punkten 7.1 i Diploma Supplement en egen platshållare. Som default kommer där variabeln [BeslutsdatumEn] finnas, vilket ger beslutsdatum med engelsk formatering i punkten 7.1. Möjlighet finns dock som för alla andra platshållare att på lokal nivå eller vid utfärdande ändra värdet.

Ansökan om tillgodoräknande i studentgränssnittet

I 1.18 kommer även en ny funktion så att studenter kan ansöka om tillgodoräknande direkt i studentgränssnittet (digital hantering). Dock är den funktionen än så länge lite för rudimentär för att vara användbar på LU. T.ex. finns ingen automatisk sortering av ärenden, så alla ansökningar hamnar i en enda stor “inbox” istället för att hamna hos rätt handläggare. Detta kommer att utvecklas mer framöver.

Tills vidare är den funktionen därför inte påslagen för LU. Vi återkommer när funktionen är så pass utvecklad att den är redo att tas i drift på LU.

2019/01/10

Okategoriserade