Nytt i Ladok 21 juni

Nyheter i och med dagens version (1.7) är bl.a. följande.

• Söka på vissa bevisbenämningar/koder i Utdata -> ‘Utfärdade bevis’ var tidigare begränsat på vissa behörigheter. Nu kan alla söka på alla benämningar/namn.
  • Bugg i Utdata -> Utbytesstudier som gjorde pagineringen helt knasig, är fixad.
  • Projekttitel sparas i ändringsloggen för resultat (detta görs som förberedelse för att man ska kunna ändra på titeln utan att det måste ske borttagning av hela betyget och nyinläggning; själva den saken kommer senare).
  • Förbättringar i dialogrutorna för att lägga till kurs. T.ex. visas kurstillfällena numera i omvänd kronologisk ordning, så att de mest aktuella kommer högt upp.
  • När man söker på extern part får man numera träffar både på sökning på svensk och engelsk benämning, kod samt land och typ av extern part. Gäller i alla funktioner under Studiedokumentation (under Utbildningsinformation kommer det nästa uppgradering).
  • När man ska koppla tillgodoräknande till studentens program/utbyten (dvs kurspaketering) får man enbart upp de paketeringar som är aktuella för studenten. I dagsläget enbart påbörjade paketeringar. I nästa sprint blir det också möjligt att välja program som har antagning, men som inte är påbörjad ännu.
  • Det har kommit en rättning på attestering av kurs där den enda modulen ska ge betyg på hela kursen. Detta innebär att den workaround som vi hade infört tidigare tas bort, och från då kommer de användare som enbart har behörighet som attestant åter igen inte kunna rapportera betyg, utan enbart attestera. De som har både behörigheten att rapportera och attestera berörs så klart inte.
  • Trevlig midsommar!

2018/06/21

En kommentar

1. karim

Gällande den sista punkten, så fick vi backa från att ta bort rapporteringsrätt för attestanter. Detta pga att man i dagsläget måste ha behörighet som rapportör för att kunna anges som ‘rättande lärare’. Fram tills att det finns en lösning på att kunna ange även lärare som inte själva kan rapportera i systemet som ‘rättande lärare’ behåller vi workarounden. Funktionalitet för att lösa detta är planerat till slutet av augusti/början av september.