Processintervjuer på LU

Före och efter julhelgen (14/15) gjorde processkontoret (biträdda av undertecknad/projektledaren) intervjuer fler ett antal av LU:s institutioner (MED Hälsovetenskap, J Juridik, LTH Matematik, EHL Nationalekonomi, HT SOL).

Intervjuerna var del i arbetet med att undersöka hur vi kan jobba med Ladok i framtiden. De var främst inriktade på de processer som mest uttalat är tänkt att Ladok3 ska stödja ökad självbetjäning jämfört med dagens Ladok, registrering (av studenten själv) och inläggning av resultat/resultatrapportering (en ökad andel lärare som själva gör det), men även andra saker berördes som förväntningar på det kommande Ladok.

Processkontorets har skrivit en rapport/sammanfattning av intervjuerna. Slutsatsen från rapporten:

Inom LU så ser utbildningarna väldigt olika ut avseende söktryck, nivå på studenterna, antal studenter, program kontra kurser mm. Dessa faktorer påverkar kontroll och stöd under hela utbildningen. Grundförutsättningarna för att använda möjligheterna med självrapportering i Ladok 3 är väldigt disparata.

Trenden under senare år har gått mot mer självrapportering för lärande och forskande personal. De förväntas vara inne i många system med olika layout och är ofta sällananvändare i systemen. I många fall har de svårt att hantera uppgifterna i systemen på ett effektivt sätt och följden blir många frustrerade användare.

Tidigare erfarenheter när LU överför uppgifter från administrativ till lärande och forskande personal visar att den förväntade besparingen uteblir. En anledning är administrationens organisering. Om en administratör på en institution blir av med bara vissa procent av sina arbetsuppgifter går det per automatik inte att minska den administrativa bemanningen med samma omfattning. Dessutom finns risk för försämrad kvalité i de uppgifter som lyfts över till en icke administratör. I vissa fall behövs extra kontroller av administratör, vilket ger en total ökad tidsåtgång för institutionen och därtill en kostnadsökning.

Vår uppfattning är att inte tvinga igenom att lärare/forskare/studenter ska självrapportera utan istället erbjuda det som en möjlighet. Med tanke på institutionernas olika grundförutsättningar så bör beslutet ligga hos varje prefekt.

Projektet kommer att fortsätta arbeta med rapporten som underlag. Den har också diskuterats i projektets styrgrupp, och kommer att påverka hur resutlatrapporteringsleveransen kommer att testas (mer om detta i ett senare inlägg).