Ny version 22 maj

Onsdagen den 22 maj installeras version 2.44 av Ladok. Produktionsmiljön kommer inte vara tillgänglig mellan klockan 04.00-06.00. Nästa uppgradering sker den 5 juni.

Förbättrade funktioner och viktiga rättningar

• Aktivitetstillfällen: Passerade aktivitetstillfällen i Ladok för studenter sorteras nu i omvänd kronologisk ordning, alltså med senaste datumet överst.
  • Logotyp: Ladok har ny logotyp vilken nu visas i Ladok samt på kontrollsidorna för bevis och intyg. Logotyp i nationella resultatintyget och e-stämplingsbilagan i bevisen är inte ändrad än (det görs preliminärt i version 2.45.0).
  • Nationell översikt: När man filtrerar ut en examen på Nationell översikt syns inte längre de tillgodoräknanden som felaktigt sett ut att höra till examen.
  • Tillgodoräknande: Nu går konverterade beslut om tillgodoräknande att hantera igen. Till exempel felaktiga tillgodoräknanden som skapades i Ladok2 går nu att ta bort.
  • Tillgodoräknande: Det går nu att ange i ett ärende om man vill bli aviserad när ärendet avslutas.
  • Tillgodoräknande: Tänk på att nu finns både inläggning av grund för tillgodoräknandet och Tillgodoräknas som under samma knapp Lägg till.
  • Studiedeltagande: Nu visas utbildningskod före benämning i flera vyer och dialogrutor.

Examen

• De digitala examensbevisen kan nu verifieras även om de sparats om med Acrobat Reader.
  • Det är nu möjligt att rätta bevis som har beslutats utanför systemet och dokumenterats i nuvarande Ladok.
  • Det framgår nu tydligare vilket ursprung ett bevis har (om det är ett migrerat beslut, dokumenterat bevis osv.). Beroende på bevisets ursprung ges information om vad som kan göras med det aktuella beviset (t.ex. ta bort, rätta eller ändra samt vad som bör beaktas i samband med detta).
  • Händelser i Ladok för studenter gällande utfärdande/rättning/ändring av bevis som aviserats till studenten visas nu i omvänd kronologisk ordning. Den senaste händelsen visas högst upp.
  • För utfärdade bevis som saknar information om vald beviskombination hanteras nu visning av bevisbenämning och preciseringar på ett korrekt sätt.
  • Vid skapande av bevisärende kan man nu återigen lämna bevisbenämningen tom för att kunna hantera ansökan med examen/ämneskombinationer som inte används.
2024/05/21