Ny version 24 april

Onsdagen den 24 april installeras version 2.42 av Ladok. Produktionsmiljön kommer inte vara tillgänglig mellan klockan 04-09.30. Nästa uppgradering sker den 8 maj.

Förbättrade funktioner och viktiga rättningar

• Medarbetarrättigheter: När en kursrättighet skapas sker nu sökningen på benämning mot det språk som är valt i gränssnittet.
  • Resultat: Hanteringen av återautentiseringen har förbättrats så Firefox inte längre blockerar ny flik för inloggning vid attestering. Felet kvarstår i Safari.
  • Resultat: I rapporterings- och attesteringsvyn visas nu även tidpunkt för attestering i rutan “Information om resultatet”.
  • Studiedeltagande: Vid omregistrering på kurstillfälle föreslås nu enbart studentens återstående högskolepoäng på kursen som omfattning. Detta gäller endast kurstillfällen med en studieperiod.
  • Tillgodoräknande: I vyn för beslutade tillgodoräknanden finns nu en tidslinje som visar händelser som sker efter att tillgodoräknandet är beslutat (till exempel rättningar och borttag av beslut). I tidslinjen finns även en länk till det ärende där beslutet fattades.
  • Tillgodoräknande: Det går nu att handlägga och besluta om flera tillgodoräknanden i samma ärende. Både kurs och del av kurs.
  • Examen: Eventuella specialtecken såsom kinesiska tecken eller exempelvis ć tas nu antingen bort eller ersätts i filnamnen för PDF:er. En konsekvens av det är också att eventuella å, ä och ö i filnamnet för ett examensbevis nu blir a eller o.

2024/04/23