Ny version 11 oktober

Onsdagen den 11 oktober installeras version 2.28 av Ladok. Produktionsmiljön kommer inte vara tillgänglig mellan klockan 04-06. Nästa uppgradering sker den 25 oktober.

Ny funktionalitet

• Ladok för Alumner

Nu levereras det nya gränssnittet Ladok för alumner. Här kommer tidigare studenter kunna komma åt: ansökan om examen, dela examen, hämta resultatintyg, ändra kontaktuppgifter och importera meriter via Emrex. Det fungerar alltså som en begränsad version av Ladok för studenter.

Logga in med Freja eID
För att studenter ska kunna logga in i Ladok för alumner även efter deras studentkonto har inaktiverats så kommer inloggningen göras med e-legitimation. Just nu stöds inloggning med Freja eID.
Freja eID är gratis och skapas på deras hemsida: https://frejaeid.com/. Även studenter som inte är svenska medborgare, men som ändå har ett svenskt personnummer kan använda Freja och logga in.
Planen framåt är att även stödja inloggning med BankID. Men för att kunna möjliggöra det krävs en teknisk lösning som Sunet arbetar med, därför kan vi i dagsläget inte säga när vi kommer kunna stödja det

Förbättrade funktioner och viktiga rättningar

• Ladok för personal: Förbättringar av tangentbordsnavigering i menyer och flikar. Tabb-tangent kan användas för att navigera mellan olika komponenter (t.ex. från övre till undre menyrad) och piltangenter för att navigera inom en komponent (t.ex. mellan flikar).
  • Ladok för personal: Nu går det att byta språk direkt från profilmenyn i huvudmenyn.
  • Tillgodoräknande: Vid val av kurs visas nu även kursversion.
2023/10/10