Ny version 14 september

Onsdagen den 14 september installeras version 2.0 av Ladok och Produktionsmiljön kommer inte att vara tillgänglig mellan klockan 04-06. Nästa uppgradering sker den 28 september.

Ny funktionalitet

• Studiedokumentation: Deltagande i Kurs och deltagande i Kurspaketering kan nu exporteras till CSV-fil.

Förbättrade funktioner och viktiga rättningar

Aktivitetstillfälle

• Vid skapande av aktivitetstillfälle har första steget i dialogrutan delats upp i två, så att alla fält visas utan att man behöver skrolla.
  • Vid skapande av aktivitetstillfälle kan man nu i steg 3, “Avser”, ta bort alla kurstillfällen som tillhör en viss kursversion, för att förenkla hanteringen av moduler som inte kan kombineras.
  • Vid val av kurstillfällen som ett aktivitetstillfälle avser kan nu listan över kurstillfällen filtreras så att endast kurstillfällen från en viss version visas.
  • Vid ändring av aktivitetstillfällen visas inte längre kurstillfällen som redan är tillagda i steg 3, “Välj kurstillfälle”.
  • Vid skapande av aktivitetstillfälle är ordningen på datumalternativ ändrad så “Datum med klockslag” är överst och förvalt.
  • Nu finns ett beräkningsstöd för att lägga in anmälningsperiod. När ett aktivitetstillfälle skapas kan användaren ange hur många dagar före examinationsdatumet som anmälningsperioden ska öppna och stänga, då lägger systemet in korrekt anmälningsperiod.
  • Vid skapande av aktivitetstillfälle finns ett nytt fält för “Ansvarig” för examinationstillfället. 5 användare med aktiv behörighetsprofil på lärosätet kan väljas. Valda användare visas ut i Ladok för personal och i Ladok för studenter.
  • Vid skapande av aktivitetstillfälle kopieras texten i fältet “Svenskt namn” till fältet “Engelskt namn”. Den kopierade texten är markerad och kan skrivas över direkt.
  • Deltagarlistan kan nu filtreras på deltagarnas status: Tillagd, Anmäld och Avanmäld (eller en kombination av dessa). Bara framfiltrerade deltagare tas med i adresslistan och i CSV-fil vid export.
  • Dialogrutan för att lägga till deltagare via kurstillfälle har förändrats så det är enklare att lägga till studenter och sökningen är mer flexibel. På aktivitetstillfällen där anmälan krävs går det att lägga till och anmäla studenter i ett steg.
  • Ladok för studenter: När studenten gör avbrott eller återbud visas information om det tydligare i bekräftelsedialogen.
  • Studentöversikt: Nu summeras totalen inom program korrekt, även om ingående kurser har olika enheter t.ex. hp eller hp-k.

2022/09/13