Ny version 2 februari 2022

Onsdagen den 2 februari installeras version 1.84 av Ladok. Produktionsmiljön kommer inte vara tillgänglig mellan klockan 4-7 när uppgraderingen sker. Nästa uppgradering sker den 16 februari.

Nya och förbättrade funktioner

• Annan merit: För ursprung av typen “Extern part” visas nu även den engelska benämningen i flera vyer, t.ex. i studentöversikten och i Ladok för studenter när meriten ingår i ett tillgodoräknande.
  • Annan merit: Ursprung av typen “Annat ursprung” kan nu även ges en alternativ benämning som visas i flera vyer, t.ex. i studentöversikten och i Ladok för studenter när meriten ingår i ett tillgodoräknande.
  • Behörigheter: Kolumner för avgränsningar på informationskategori visas nu i underlaget vid Exportera behörighetsprofiler (CSV).
  • Resultat: Vid rapportering visas inte längre någon varning i raden för de studenter som någon gång varit avstängda. Sedan tidigare visas hinder om användaren försöker spara ett examinationsdatum som sammanfaller med avstängningsperioden.
  • Resultat: Rättning så att det återigen går att ange modulresultat som underlag till resultat på helkurs, även i de fall det kunde uppstå hinder tidigare.
  • Studiedeltagande: Funktionen ”Registrera utifrån tidsperiod” kan nu inte längre nås från sin tidigare placering (under Studiedokumentation -> Kurs -> -> Deltagande -> Hantera Flera). Funktionen nås numera enbart via Studiedokumentation -> Hantera flera.
  • Uppföljning: För att förbättra prestanda kan uppgift om lokal märkning endast tas med i underlaget om utsökningen är begränsad på lokal nyckel.
  • Uppföljning: Vid gruppering på Kurspaketeringstillfälle visas nu fler uppgifter om tillfället i resultatet.
  • Uppföljning: Rättning så förstoringsglaset vid listboxar visar rätt val i de fall listboxen har beroenden till andra listboxar.
  • Utdata Sök population: Rättning så de kurser och kurspaketeringar som har minst ett tillfälle i status komplett och minst en version i status komplett kommer med i resultatet.

Examen

• I Bevisinformation sorteras nu Bevistyper korrekt i listan.
  • I bevisärendens fotnotsvy visas nu endast de fotnoter som faktiskt kommer ut på bevisdokumentet. D.v.s. om någon specifik kolumn (t.ex. betyg) inte visas i bevisdokumentet så visas inte heller eventuella automatiska fotnoter för den kolumnen i bevisärendet.
2022/02/01