Ny version 1 september

Onsdagen den 1 september installeras version 1.73 av Ladok. Produktionsmiljön kommer inte vara tillgänglig mellan klockan 4-6 när uppgraderingen sker. Nästa uppgradering sker den 15 september.

Nya och förbättrade funktioner

• Ladok för studenter: När student lämnar återbud eller lägger in avbrott på kurspaketering så visas inriktningen som berörs, innan studenten bekräftar.
  • Studiedeltagande: Nu sker inget förval av var det nya tillfället ska placeras vid förberedelse till tillfällesbyte eller då förväntat deltagande ska skapas.

Viktiga rättningar

• Uppföljning: I rapporten Genomströmning kurspaketeringstillfälle visas nu studentens uppgift om avklarad kurspaketering på korrekt kurspaketeringstillfälle, även i de fall studenten har gjort kurspaketeringstillfällesbyte.
  • Uppföljning: I rapporten Genomströmning kurspaketeringstillfälle visas nu studentens avbrott på kurspaketering efter ett kurspaketeringstillfällesbyte på korrekt kurspaketeringstillfälle.

Examen

• Kolumnrubrikerna ligger kvar överst i bild i ett bevisärende när man skrollar nedåt i kurslistan, dispositionslistan och fotnotsvyn.
  • Nu förhindras att en tom sida kan hamna sist i bevisdokumentet.
  • Nu visas titel på examensarbete (projekttitel) i ett bevisärendes dispositionslista på både svenska och engelska.
  • Nu kan alla automatiska fotnoter redigeras i bevisärende.
  • Nu lämnas alltid minst ett blanksteg mellan en lång kursbenämning och dess omfattning i kursbevis. Samma sak gäller också mellan en lång betygsbenämning och examinationsdatumet.
  • Korrigering i examensbevis så att en fotnotssiffra för en benämning i beviset aldrig kan hamna ensam på en egen rad. Om benämningen är så lång att fotnotssiffran behöver flyttas till ny rad så flyttas nu benämningens sista ord ner tillsammans med siffran.
  • Nu kan man inte längre koppla en examen till borttagna kurspaketeringsantagningar (t ex om studenten lämnat återbud på en utbildning).
  • Förbättring är gjord vid tillägg av modul i examen så att filtreringen av vilka moduler som tillhör vilken kurs går på kursinstans istället för på kursbenämning. På så vis undviker man problem om två kurser har samma benämning.
  • Nu fungerar huvudcheckboxen i ett bevisärendes kurslista korrekt oavsett om någon av kursernas checkboxar är inaktiva p.g.a. att modul/moduler från aktuell kurs används i bevisärendet istället för hela kursresultatet.
2021/08/31