Ny version 9 juni

Onsdagen den 9 juni installeras version 1.69 av Ladok. Produktionsmiljön kommer inte vara tillgänglig mellan klockan 4-6 när uppgraderingen sker. Nästa uppgradering sker den 23 juni.

Förbättrade funktioner och viktiga rättningar

• Resultatnoteringar: Vid skapande av resultatnoteringar framgår det nu att resultatnoteringar visas för studenter först efter att resultatet har attesterats.
  • Resultatrapportering: De aviseringsmejl som går ut till attestanter när resultat klarmarkeras har förenklats. Nu skickas ett ganska allmänt formulerat mejl för alla typer av klarmarkeringar där samma person aviserats inom en jämn halvtimme, ifall klarmarkeringarna gäller samma kurs.
  • Översikt pågående rapportering: Beträffande omaviseringar så framgår det nu att det är en påminnelse, i de fall samma attestant redan aviserats minst en gång tidigare.
  • Studiedeltagande: Adresslistan har nu kompletterats med kolumn för Land.
  • Medarbetarrättigheter och Aktivitetstillfällen: Nu visas kursort på valda utbildningstillfällen.
  • Aktivitetstillfällen: Nu hindras inte längre avanmälan när rapportering pågår på modulen som aktivitetstillfället avser. Visningen i deltagandefliken har utökats och visar nu 100 träffar som standard. Det går inte längre att skapa, ändra eller ta bort aktivitetstillfällen som avser utbildning på en organisationsenhet där användaren inte har behörighet.

Webbläsaren Safari

För Mac-användare som använder Safari version 14.1 går det idag inte att attestera resultat och tillgodoräknanden. Apple kommer att leverera en ny version men det går inte att säga när det sker. Använd istället annan webbläsare (Chrome, Edge, Firefox) tills detta har rättats.

Examen

• Nu går det att skapa fördefinierade rubriker för examensbevis på det egna lärosätet i Bevisinformation. Rubrikerna kan sedan användas i bevisärenden.
  • Vid tillägg av kurs i bevisärendes kurslista läggs nu kursen till i dispositionslistan med sortering efter examinationsdatum. Har flera kurser samma examinationsdatum så sorteras de efter fler kriterier såsom benämning och kurskod.
  • Vid tillägg av kurs i bevisärendes kurslista följer nu eventuell rubrik det resultat den sist låg närmast före, vid sortering enligt standardordning. (Om manuell sortering av kursordning förekommit, så att dispositionsordningen är “Egen”, kommer dock nytillagda kurser att hamna sist i listan, oavsett examinationsdatum, precis som tidigare).
2021/06/08