Ny version 23 juni

Onsdagen den 23 juni installeras version 1.70 av Ladok. Produktionsmiljön kommer inte vara tillgänglig mellan klockan 4-6 när uppgraderingen sker. Nästa uppgradering sker den 7 juli.

Förbättrade funktioner och viktiga rättningar

• Sök kurs: På startsidan och på sidan Studiedokumentation – Kurs har sökfältet “Utb.kod” bytt namn till “Kurskod” och ligger nu först i ordningen.
  • Aktivitetstillfälle: Om anmälan inte krävs på ett aktivitetstillfälle så visas inte längre knapparna “Anmäl” eller “Avanmäl” i deltagarlistan.
  • Studiedeltagande: Nu visas menyvalet “Ta bort registrering” under ”Välj” även i det fall resultat/tillgodoräknande finns inom kursen. Användaren får meddelande om orsak till att registreringen inte kan tas bort.

Övriga förändringar

• Aktivitetstillfälle: Om aktivitetstillfället gäller modul och studenten redan har godkänt resultat på hela kursen kan studenten inte läggas till i deltagarlistan. Detta gäller oavsett om aktivitetstillfället tillåter att studenten anmäler sig trots godkänt resultat eller inte. Detta kommer att justeras om man tillåter plussning på aktivitetstillfället, kan i skrivande stund inte säga när rättning sker.

Ladoks studentgränssnitt blir “Ladok för studenter” den 28 juni

Den 28 juni byter LU till Ladoks nya studentgränssnitt, kallat “Ladok för studenter”. Då kommer studenterna mötas av ett nytt gränssnitt som är mer logiskt uppbyggt och mycket bättre mobilanpassat än det gamla. Studenterna kommer sannolikt inte behöva någon särskild support gällande detta (säger erfarenheterna från andra lärosäten som redan bytt). Det är samma adress som tidigare, https://www.student.ladok.se eller via LU:s studentportal.

Examen

• Notering som skapas automatiskt då student ansöker om bevis har nu utökats med att visa information om preciseringar och beviskombination.
  • Ändring av meddelande i bevisärende vid rättning/borttagning av ingående resultat.
  • Kod för kurspaketering (huvudsaklig samt underliggande) visas nu i drop-downen vid koppling av dessa i ett bevisärende.
  • Åtgärdat dimning av knappar gällande rubriker i dispositionslistan när ett bevisärende är avslutat eller inte har tilldelats någon handläggare.
  • I bevisärenden sorteras nu även meriterna i kurslistan på ett bestämt sätt, vilket löser problemet med att meriter tidigare ibland kunde “hoppa runt” i kurslistan vid ur- eller i bockning.
2021/06/22

En kommentar

1. Eva-Lena Borgström

Varför i all världen är möjligheten för “plussare” att anmäla sig bortplockad?