Ny version 26 maj

Onsdagen den 26 maj installeras version 1.68 av Ladok. Produktionsmiljön kommer inte vara tillgänglig mellan klockan 4-6 när uppgraderingen sker. Nästa uppgradering sker den 9 juni.

Förbättrade funktioner och viktiga rättningar

• Studiedeltagande: Vid utskrift av adresslista tas nu endast markerade deltagare med vid utskrift. Om inte någon har deltagare har markerats tas alla med i utskriften. Detta gäller i “Kurs – Deltagande”, “Kurspaketering – Deltagande” och “Aktivitetstillfälle – Deltagande”.
  • Studiedeltagande: Vid “Ändra placering i plan” är det inte längre möjligt att placera inom ett kurspaketeringstillfälle som har tillståndet “Ej pågående, pga tillfällesbyte”. Tidigare blev man stoppad först när man försökte göra registreringen, nu blir man stoppad direkt.
  • Studiedokumentation: Det är nu rättat så att när man kopierar namn från listor som har fetstilta efternamn till Excel, så kommer namnet inte längre in på tre rader utan endast på en.

Examen

• Nu finns möjlighet för lärosätena att själva välja formulering av eventuell rubrik för titel (avhandling/examensarbete) i bevis. Detta styrs per bevistyp och görs i Systemadministration -> Bevisinformation -> Bevisinställningar -> Visa titel i bevis.
    • Om annan merit används i bevis och den har knutits till extern part av typen svensk högskola visas nu automatisk fotnot även för den. Tidigare gällde den automatiska fotnoten endast externa parter av typen utländsk högskola.

Ladoks studentgränssnitt blir “Ladok för studenter” den 28 juni

Den 28 juni byter LU till Ladoks nya studentgränssnitt, kallat “Ladok för studenter”. Då kommer studenterna mötas av ett nytt gränssnitt som är mer logiskt uppbyggt och mycket bättre mobilanpassat än det gamla. Studenterna kommer sannolikt inte behöva någon särskild support gällande detta (säger erfarenheterna från andra lärosäten som redan bytt). Det är samma adress som tidigare, https://www.student.ladok.se eller via LU:s studentportal.

Det är samma funktioner som i det gamla, förutom att det tillkommer möjlighet att i Ladok (och inte bara i NyA) lämna återbud på kurspaketeringar (program, utbyten m.m.). Återbud på kurser har funnits sedan tidigare. Precis som för Ladok för anställda blir det återbud på alla ingående kurser om man lägger återbud på program.

https://ladok.se/utbildning/utbildningsmaterial/ladok-for-studenter finns guider där du kan se hur det ser ut.

2021/05/25