Ny version 31 mars

Onsdagen den 31 mars installeras version 1.64 av Ladok. Produktionsmiljön kommer inte vara tillgänglig mellan klockan 4-6 när uppgraderingen sker. Nästa uppgradering sker den 14 april.

Förbättrade funktioner

• Startsidan: På startsidan visas nu inte studenter med avbrott på kursen som “Klara för resultat på hel kurs”.
  • Resultatrapportering: I Studiedokumentation – Kurs filtreras studenter med avbrott på hel kurs inte längre bort vid summeringen av hur många studenter som är “Klara för resultat på hel kurs”.
  • Studiedeltagande: När användare lägger in återbud får denne nu ange orsak till återbudet. Antingen som “Meddelat av student” eller som “Uteblev”. När studenten själv lägger in återbud via Ladok för studenter anges orsaken som “Meddelat av student”.
  • Studiedeltagande: Det går nu att se var ett utbildningstillfälle är placerat i studentens studieplan genom att klicka på informationsikonen för kurstillfället. Detta kan vara användbart t.ex. vid tillfällesbyte på program, för att se inom vilket programtillfälle som kurstillfällena verkligen är placerade – även om de visas under samma programtillfälle på sidan.

Viktiga rättningar

• Tillgodoräknande: En informationstext har lagts till i dialogrutan när man ändrar ett tillgodoräknande som ingår i en utfärdad examen.
  • Resultatintyg: Summeringen är rättad så att enheter som bara ingår i ett tillgodoräknande på hel kurs kommer med samt att även tillgodoräknande av del av modul inkluderas i summeringen.
  • Uppföljning: Rapporten “Genomströmning på kurspaketering” är rättad så att kolumnen “Examen” tas med i filen vid export av resultatet.

Examen

• Nu räknas “Andra resultat” med i omfattningen i bevisärenden, både när det gäller Summerad och Vald omfattning.
  • Nu kan man se hela bevisbenämningen om man hovrar över texten, både när ett bevis skapas och när man ändrar bevisbenämning för ett befintligt ärende.
  • Nu kommer korrekt enhet med i fotnoten för tillgodoräknande (då grund visas i beviset) även i de fall där målet är Annan specifikation och där man inte angett utbildningstyp utan endast angett enhet i fritext.
2021/03/30