Ny version 3 mars

Onsdagen den 3 mars installeras version 1.62 av Ladok. Produktionsmiljön kommer inte vara tillgänglig mellan klockan 4-6 när uppgraderingen sker. Nästa uppgradering sker den 17 mars.

Ny funktionalitet

• Översikt pågående rapportering: Nu kan man söka ut resultat förberedda för borttagning och resultat förberedda för ändring och avisera dessa till attestant på nytt.

Förbättrad funktionalitet

• Översikt pågående rapportering: Nu fungerar de framsökta resultatens personnummer som länkar till respektive students översiktssida.
  • Resultatrapportering: Nu skickas avisering via e-post till vald attestant när ändring av ett attesterat resultat klarmarkeras.
  • Utbildningsinformation: Inget värde är längre förvalt i periodväljaren för “Med planerad start” respektive “Giltig fr.o.m.” när utbildningstillfälle eller version av utbildning skapas. Detta då det värde som tidigare varit förvalt i många fall inte var aktuellt.

Examen.

• Examen: Nu skrivs fotnot för beslutsdatum gällande mål i tillgodoräknande ut i beviset endast om variabeln “widthDatum” har ett värde i dokumentkonfigurationen.
  • Information från Konsortiet om eventuellt felaktigt lärosätesnamn i fotnot i bevis:

I version 1.61 gjordes en förändring i hur namn på lärosäten hämtas till automatiska fotnoter i bevis. Förändringen innebär att alla lärosätesnamn hämtas via extern part och kan medföra att fel lärosätesnamn visas i fotnoten i de fall det finns flera externa parter med samma kod. De automatiska fotnoter detta gäller är:

• Resultat vid annat lärosäte läst vid
    • Annat resultat läst vid
    • TG (mål visas i bevis)

Vi vill med denna information uppmärksamma er på felet och uppmana er att noga kontrollera att rätt lärosätesnamn skrivs ut i bevisens fotnoter. För de bevisärenden där det blivit fel ber vi er avvakta med utfärdande.

Vi återkommer när en rättning av felet finns på plats. I samband med detta kommer vi att kontakta berörda lärosäten med mer information om hantering av de felaktigheter som hunnit uppstå.

2021/03/02