Ny version 17 februari

Onsdagen den 17 februari installeras version 1.61 av Ladok. Produktionsmiljön kommer inte vara tillgänglig mellan klockan 4-6 när uppgraderingen sker. Nästa uppgradering sker den 3 mars.

Nya funktioner

• Nu finns ett nytt registreringsintyg och ett nytt intyg över förväntat deltagande. Intygen kan hämtas av personal och studenter.

Förbättrade funktioner

• Översikt pågående rapportering: Nu visas attesteringslänk på startsidan även för gamla klarmarkeringar, i de fall dessa aviserats till attestant på nytt.

För examenshandläggare

• Nya automatiska fotnoter lanseras för tillgodoräknanden (olika för om grund eller mål tas med i beviset) och andra meriter som tas med i examensbevis. Dessa fotnoter måste aktiveras manuellt på lärosätet för att de ska börja gälla, och det går att anpassa formuleringen lokalt på lärosätet. Denna hantering sker i Bevisinformation -> Fotnoter -> Automatiska fotnoter. Det går även att redigera fotnoterna direkt i bevisärendet.
  • Samma fotnot sätts nu inte två gånger i samma bevis även om två olika kurser tas med som tillhör olika studieordningar men har samma avvikande enhet för omfattning.
  • Om en automatiskt genererad fotnot blir för lång (över 2000 tecken, vilket kan ske vid väldigt stora tillgodoräknanden) kommer ett informationsmeddelande om att man behöver hantera fotnoten manuellt.
2021/02/16