Ny version 3 juni

I morgon onsdag 3 juni installeras version 1.49 av Ladok. Produktionsmiljön kommer inte vara tillgänglig mellan klockan 04:00-06:00 när uppgraderingen sker.

Nästa uppgradering blir den 17 juni. Efter det är det sommaruppehåll. I augusti kommer det ske en uppgradering 12 eller 19 augusti (vilket datum är inte spikat ännu, mer info kommer), och sedan är det uppehåll igen till 9 september. Därefter sker uppgradering som vanligt var annan vecka fram till jul.

Förbättrade funktioner

Behörigheter är förändrade så att man nu som kursadministratör själv kan göra ett tillfällesbyte på en kurs (inför omregistrering) även om det gjorts ett tillfällesbyte inom programmet som kursen ligger inom (“kullbyte”) och man har behörighet på kursens organisation men inte på programmets. Tidigare har man fått vända sig till Ladokgruppen för detta.

Om studenten bytt program, men där kursen ska omregistreras inom det nya programmet krävs fortfarande handpåläggning av Ladokgruppen.

För doktorandhandläggare

Perioder för doktorsavhandling/licentiatuppsats är nu skapade, så doktoranderna kan nu registrera sig för andra kalenderhalvåret (1/7-31/12). Ladokgruppen kommer inom kort skicka skrivelse om registrering och inrapportering av aktivitet/finansiering för våren 2020.

2020/06/02