Ny version den 6 maj

I morgon onsdag 6 maj installeras version 1.47 av Ladok. Produktionsmiljön kommer inte vara tillgänglig mellan klockan 04:00-06:00 när uppgraderingen sker. Nästa uppgradering blir den 20 maj.

Förbättrade funktioner

• När CSV-filer hämtas i “Utdata: Uppehåll”, “Utdata: Deltagande kurspaketering”, “Utdata: Utbytesstudier” och “Utdata: Studieavgiftsbetalning” så inkluderas nu alla rader från sökresultatet. Även utsökningsparametrarna inkluderas i CSV-filen.
  • Vid klarmarkering av resultat resp avisering för flaggning av borttagning av resultat är det nu endast möjligt att avisera attestanter som har attesteringsrättighet för någonting av det klarmarkeringen/flaggningen gäller.
  • Inläggning av nytt resultat spärras nu om det redan finns ett pågående ändringsunderlag på aktuell student+modul.
  • Prestandan vid attestering av många resultat är förbättrad.

Nationell översikt

• Nu visas även examen som utfärdats på lärosäte där studenten saknar övriga uppgifter.
  •  I Nationell översikt visas 0 hp, om modulen har 0 hp i omfattning. Tidigare visades ingen omfattning alls, vilket alltså inte kunde särskiljas från moduler som saknar omfattning.

För examenshandläggare

• I bevisärenden är nu rutan med noteringar alltid utfälld (även när ärendet är avslutat)
  • Rättning av ett problem med ctrl + s när man försöker spara byte av bevisbenämning.
  • Rättning av ett problem som yttrade sig som systemfel när man hade påbörjat att ändra val av bevisbenämning i ärendet, men sedan avbröt processen utan att spara.
  • Rättning införd som minskar risken för problem med att dra kurser och rubriker på rätt plats i dispositionslistan.
  • Intyg skapade av administratörer är nu åter editerbara, t.ex. för att signera digitalt.
2020/05/05