Ny version 22 april

På tidig morgon onsdagen 22 april är Ladok avstängt för uppgradering. Nästa uppgradering blir 6 maj.

Nya och förbättrade funktioner

• I utdata (Aktör, Studieaktivitet- och finansiering och Deltagande kurs) får man nu med samtliga rader när man exporterar till CSV, inte enbart de som syns på skärmen. Gäller ej export av adressuppgifter.
  • I utbildningsinformation kan man nu under tillfällesflikarna exportera utsökta tillfällen till CSV (man får med samtliga rader).

• Om det finns resultatnoteringar som kommer tas bort i och med att man ta bort klarmarkering eller resultat, så visas dessa nu upp tydligt i dialogrutan, så att man ser vad som försvinner.

Viktiga rättningar

• Nu fungerar även Firefox för val av betygsgrad i enpersonsrapporteringsvyn.

I nationella översikten är följande rättat:

• Godkänt resultat visas alltid även om det finns ett underkänt resultat på samma examinationsdatum.
  • Även moduler på 0 hp som är tillgodoräknade visas.

Studentgränssnittet och för examenshandläggare

• När man som student ansöker om examen kan man nu bifoga dokument inne i själva ansökningsformuläret (tidigare fick man göra detta separat, efteråt).
  • I sista steg av examensansökan visas nu studentens kontaktuppgifter tillsammans med länk till att uppdatera.
  • Nu fungerar det åter att ange lokal märkning på bevisbenämning.
  • Händelsetyper och noteringar har justerats för att tydligare visa vad som skett.

Förändringar för attestanter

För gärna vidare den här informationen till era lärare som attesterar resultat.

• Länkar till attesteringar är borttagna från “Mina kurser” och “Mina kurser (organisationsrättigheter)”, utan de finns istället under “Att attestera”.
  • Numera finns även resultat som är förberedda för borttagning under fliken “Att attestera”.
  • Fliken “Aviseringar till mig från Ladok” finns kvar, men innehåller enbart de aviseringar som skedde före 25/3. Den fliken kommer försvinna på sikt, men finns kvar så att alla hinner attestera.
2020/04/21

En kommentar

1. karim

Det var lite driftstörningar direkt på morgonen efter uppgraderingen, men de ska vara över nu.