Ny version 11 mars

I morgon onsdag 11 mars installeras version 1.43 av Ladok. Produktionsmiljön kommer inte vara tillgänglig mellan klockan 04:00-06:00 när uppgraderingen sker. Nästa uppgradering sker 25 mars och då tillkommer en ny flik som hjälp för attestanter att hitta rätt.

Ny funktionalitet

• I vyn för att rapportera på enskild student är det nu möjligt att ändra ett attesterat resultat. Detta innebär att en rapportör kan göra ändringsrapporteringen direkt (och måste inte först förbereda borttag, vänta på attest, göra ny rapportering och vänta på attest), och när attestanten attesterat är allt klart.
    Notera att eventuella resultatnoteringar försvinner i och med den operationen (och det finns ingen logg). Därför rekommenderar vi att ni som har resultatnoteringar inte använder den här funktionen.
    Man kan inte ändra modulbetyg om det finns betyg på hel kurs, utan då måste man först ta bort betyget på hel kurs, och sedan göra ändringen på modulen, för att till sist lägga tillbaka betyget på hel kurs (som kanske även det ska ändras).
    Bild över ändra betyg

• Nu går det att göra ändringar i ett tillgodoräknandeärende även efter att det klarmarkerats. Ändring kan endast göras av den som klarmarkerat ärendet eller av den som har behörighet att attestera beslutet. Det går inte att editera felaktiga texter inne i en “Annan specifikation” (det kan man göra efter attesteringen), men det går att ta bort eller lägga till nya grunder eller mål.
  • Nu finns möjlighet att skapa en ny “Annan merit” direkt i ett tillgodoräknandeärende. När man gör så blir den nya andra meriten vidimerad direkt.

Förbättrade funktioner

• Det är nu möjligt att lägga in studieaktivitet och -finansiering för doktorander även för perioder som infaller efter ämnestillfällets slutdatum.
  • Nationell översikt: nu visas även Anknytning på kurspaketering
  • Felmeddelanden som visas när inloggning i Ladok har misslyckats har förtydligats.
  • När man i ett tillgodoräknandeärende väljer ett “Annat resultat” eller “Annan merit” som grund visas nu även omfattning i rullistan (på samma sätt som för vanliga resultat).
  • När man i ett tillgodoräknandeärende valt “Annan specifikation” som mål så visas nu även dess engelska benämning.
  • Ändringsloggen för studiedeltagande har ändrats i de fall studenten själv har initierat en ändring. Nu loggas enbart “Studenten” som användare, och inte namn/personnummer, för att skydda student som eventuellt kan få alias under pågående utbildning.
  • I examensärenden syns nu även vilken beviskombination som valdes då ärendet skapades. Detta visas också i ärendesammanfattningen.

2020/03/10

En kommentar

1. Roma Knutsson

Det är skönt att det inte behövs att förbereda borttagning men skulle vara bra med logg alternativ anteckning till ändringen.