Ny version 26 februari

I morgon onsdag 26 februari installeras version 1.42 av Ladok. Produktionsmiljön kommer inte vara tillgänglig mellan klockan 04:00-06:00 när uppgraderingen sker. Nästa uppgradering sker 11 mars.

Ingen återautentisering vid attestering

Sedan förra versionen infördes den 12 februari kan attestanter numera attestera flera betyg utan att behöva logga in igen. En inställning har gjorts så att attestanten slipper logga in på nytt inom samma webbläsarsession. Samma sak gäller attestering av tillgodoräknanden.

Lägga till enskilda studenter till aktivitetstillfälle

Stora förbättringar har gjorts i funktionen för att lägga till enskilda studenter till aktivitetstillfällen (Aktivitetstillfällen -> sök -> (Deltagande-fliken) -> Lägg till deltagare från: Kurstillfälle). Nu vissas dels ca 30 kurstillfällen i listan att välja från (tidigare enbart 3), samt du kan söka på personnummer och namn på studenten (förutsätter att studenten är registrerad på kursen).

Denna förbättring leder till att det kanske är enklare för er att i efterhand (dvs när man rättar tentan) lägga till eventuella tillkommande studenter som inte anmält sig själva i tid, för att på så sätt få upp alla studenter i samma rapporteringsvy.

Nationella översikten

• Titel på examensarbete visas.
  • Tillgodoräknanden med flera ingående mål på samma modul visas och summeras nu korrekt.
  • Avbrott visas nu inte i betygskolumnen utan bara i detaljvyn på en ej avklarad kurs.
  • Nu fungerar utskrift av sidan bättre.

För examenshandläggare

• Du som examenshandläggare kan nu ta bort en notering som en användare (student eller användare på lärosätet) lagt in i ett bevisärende, ifall dessa har blivit felaktiga.
2020/02/25